leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Raka linjer och starka färger

En modern salong med starka färger och raka linjer. Så beskriver Touch of Beauty sin nya salong, som med hjälp av inredning från Hairmail blivit en snackis i hela Gubbängen.

Frisör- och skönhetssalongen Touch of Beauty hade bedrivit en framgångsrik verksamhet i en pytteliten lokal på 50 kvadratmeter i Gubbängen utanför Stockholm i nästan fem år. Men i takt med att salongen successivt gick bättre började lokalen kännas alltför liten. Så när den stora videobutiken vägg i vägg var på väg att gå i konkurs tvekade ägaren Nazar Awad inte en sekund. De bestämde sig för att flytta, och kontaktade inredningsföretaget Hairmail. Då hade de redan en färdig vision om hur de ville att den nya salongen skulle se ut.

– Modernt, inte för många färger och med raka linjer, säger Jasmin Aladellie, som är anställd frisör och hudterapeut på Touch of Beauty.

Från Hairmail fick de tips och råd om färgval och produkter som kunde hjälpa dem att förverkliga sin nya salong.

– Vi hade bestämt att vi bara skulle ha tre olika färger i salongen. Svart, vitt och så antingen rött eller grönt. Hairmail gav oss rådet att välja rött, och det känns helt rätt nu.

Utbudet av frisörstolar, schamponeringsmöbler och kassadiskar kan kännas en smula övermäktigt, men Touch of Beauty visste vilken stil de var ute efter och fick hjälp med att begränsa urvalet.

 

Schamponeringsmöblerna med massagefunktion uppskattas mycket av kunderna.

NÅGRA DETALJER STICKER UT

Resultatet stämmer väl överens med visionen. Salongen ser modern och elegant ut, med raka linjer som går igen i allt från golv, till frisörstolarnas utformning och till utseendet på produkthyllan. Några väl valda detaljer som sticker ut och skapar ett blickfång finns så klart också. Som den jättestora silverkandelabern som står mitt på golvet.

– Den är faktiskt en present från en kund! Han visste att vi var på jakt efter något liknande och så fick vi den när salongen öppnade, berättar Jasmin.

Det andra som ögat direkt fastnar på är en mörkgrå stenpelare, som med sitt reliefmönster skapar det närmaste en organisk känsla när man kommer in i den strama lokalen.

– Pelaren är det enda som kostade mer än vi hade budgeterat för, säger Jasmin och klappar den ojämna stenen. Det är tydligen jättedyrt att klä något som har hörn i sten, det hade vi ingen aning om!

Salongen anlitade hantverkare för renoveringsarbetet och det tog ungefär en månad att få klart allting. Under hela tiden höll de öppet i den gamla lokalen och när lokalen var färdig och möblerna stod på plats tog de bara sina saxar och gick till dörren bredvid.

 


POPPIS BLAND DE MINSTA

Kunderna har självklart hängt med till de nya lokalerna. Sedan öppningen i maj förra året har salongen, som förutom frisörtjänster även erbjuder olika typer av ansiktsbehandlingar, manikyr och permanent hårborttagning, fått massor av beröm från kunder – både gamla och nya.

– Sedan vi bytte lokal har vi fått många nya kunder. De går förbi de stora skyltfönstren, gillar vad de ser och kommer in och bokar en tid.

Inte minst de yngsta kunderna har blivit fler. Salongen har fyra traditionella frisörstolar – och en röd Ferrari.

– Vi har blivit en riktig snackis på förskolorna här runt omkring. Alla barn vill klippa sig i vår coola röda bil, säger Jasmin leende om barnstolen.

Och på Touch of Beauty är kunder i alla åldersgrupper välkomna.

– Härom veckan hade vi en dam som precis skulle fylla 100 år. Vi gjorde henne fin till kalaset, det kändes speciellt.

Många av stammisarna uppskattar att den nya salongen har blivit lite mer lyxig. Till exempel är schamponeringsmöblerna även massagestolar, där man kan fälla upp ett benstöd och sedan trycka på en knapp för att sätta igång massagefunktionen.

– Alla kunder älskar det, både tjejer och killar! Det blir några minuters extra avkoppling, som ett litet minispa.

 

Den röda Ferrarin är en favorit bland de yngsta kunderna.


FLYTTBARA MÖBLER

Företaget växer och de håller just nu på att nyanställa. De har också planer på att utöka salongens erbjudande med fransförlängning. Så utrymmet lär behövas.

– Men tänk, förut hade vi 50 kvadrat och nu är det 160. Bara att städa hela lokalen har varit en stor omställning, säger Jasmin och skrattar.

En annan bra sak med inredningen är att det mesta går att flytta runt.

– Känner vi för att möblera på ett annat sätt, eller om det behövs mer plats för någonting så kan vi enkelt göra det. I vår förra salong var alla stolar fastskruvade i golvet.

Vad är du själv mest nöjd med i salongen?

– Kassadisken, den tycker jag enormt mycket om. Den är stor och ljus och lyser upp hela rummet. Det är där vi står när vi möter kunderna, det känns bra att den är en så central del av inredningen.

 

Jasmin Aladellie är extra nöjd med den stora kassadisken. ”Det är här vi möter kunderna för första gången”, säger hon.


SPEGLAR MED REKLAMPLATS

Även speglarna, som har smarta hyllor på sidorna med små titthål i genomskinligt glas, har blivit en favorit. I hyllorna står produkter, och på Touch of Beauty har man tydligt märkt att kunderna blir nyfikna när de sitter i stolen.

– Vår försäljning av produkter har ökat markant sen vi flyttade in hit. Den nya produkthyllan ser lyxigare och mer inbjudande ut nu, men framförallt tror jag att  de nya speglarna har bidragit mycket. De små hyllorna på sidorna gör att det blir gratis reklam för produkterna, säger Jasmin.

Touch of Beauty har nu en salong som stämmer väl överens med namnet. Och den generösa ytan lär behövas – med sin nya lyxiga stil har de blivit Gubbängsbornas självklara val.

Det är en märkbar ökning på försäljningen av produkter sedan salongen bytte lokaler.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg och Touch of Beauty

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

Den eleganta och ergonomiska saxen Slicy finns nu i en lyxig svart utgåva.
evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo Fabuloso är ett färgstärkande balsam som omedelbart förstärker hårfärgen samtidigt som det återfuktar, reparerar och ger håret glans.
Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture har utvecklats av backstage-stylister, och är en välanvänd backstage-hemlighet.
Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine Straightening Service ger dig det perfekta redskapet för att ge din kund det där vackra, släta håret hon alltid har drömt om. Läs mer här:
Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchells nya lerblekning är idealisk för frihandsapplicering, såsom balayage, slingor, contouring m.m

Annons

Nya shower se fler frisörshower

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Vidal Sassoon

Vidal Sassoon

Få personer, om ens någon annan, har förändrat frisörsyrket och hur vi ser på hår som den evige Vidal Sassoon. Hair Magazine hyllar denna ikon och inspiratör genom att titta tillbaka på hans spännande och inspirerande liv.
Jonas Wixner

Jonas Wixner

Jonas Wixner skulle bli byggarbetare. Såga, snickra och bygga saker. Nu bygger han frisyrer i stället. Hair Magazine träffade Jonas Wixner som driver salongen i Örnsköldsvik som farfar och pappa byggt upp.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.