leverantörer

Frisörkurser

Webshops

SUREBABYYES – mer än bara en frisörsalong

Går du förbi Surebabyyes på dagen ser den ut som en helt vanlig salong. På kvällen däremot, då de flesta frisörsalonger är mörka och tysta, händer det alltsom spännande saker i källarlokalen i hjärtat av hippa Hornstull.

Vem har sagt att en frisörsalong bara ska användas för att klippa hår? När Ola Lewitschnik och Emma Mills först flyttade in i en källarlokal i hippa stadsdelen Hornstull i Stockholm för drygt sex år sedan visste de redan från början att de inte ville driva Surebabyyes som en klassisk salong.

– Vi ville att namnet Surebabyyes skulle betyda mer än bara hår, utan förknippas lika mycket med konst, mode och musik, säger Ola Lewitschnik. Vi ville ha en annorlunda profil helt enkelt.

Även deras stil rent frisörmässigt kan beskrivas som annorlunda och Ola sticker inte under stol med att de har ett rykte om sig att vara lite tuffare och lite trendigare än de flesta andra salonger.

– Vi gillar att vara tuffa! Vi vill sticka ut, göra det vi själva känner oss bekväma med. Jag får ofta höra att folk tycker jag är kaxig, men det stämmer ju inte riktigt. Det är jätteviktigt för mig att folk känner sig välkomna hit ner, säger Ola.

Salongen ligger i en källarlokal i Hornstull, men känns långt ifrån mörk.
Både väggar, tak och golv är vitmålade. De snedställda rumsavskiljarna
i starka åttiotalsfärger har blivit lite av salongens signum.

HÅRDA KLIPPNINGAR

Den kompromisslösa stilen passar perfekt för de trendiga stockholmare som rör sig i kvarteren runt Hornstull, men långt från alla kunder är ”hårnördar”. Däremot tackar man på SBY nej till kunder som vill ha permanenter och de gör inte heller löshår eller uppsättningar.

– Vi visste redan från början att vi ville göra hårda klippningar, frisyrer som sticker ut. Och så har det blivit – vi har nog en större andel kunder som vill ha lite knasiga frisyrer.

Musiken har alltid varit en central del av SBY-stilen. I salongen spelas inget lättsmält radioskval utan all musik är noga utvald och representerar den musikstil som gänget själva har.

Av den anledningen blev det naturligt att även börja spela skivor på klubbar och barer runt om i Stockholm under Surebabyyes namn och även att titt som tätt låta frisörerna dj:a under mingelkvällar i salongen.

 

NY DELÄGARE

I år står Surebabyyes inför en stor förändring. Emma och Ola, som tillsammans har ägt salongen sedan starten, tar nu in en tredje delägare.

– Det känns bara positivt, jag tror det var dags för en förändring nu, säger Emma Mills. Vi känner att vi behöver någon i ryggen som både kan hjälpa till med business-biten och dela ansvaret för att driva salongen.

Den nya delägaren, Claes Uvesten, kommer från konstvärlden.

– Det fanns en önskan om att ta in någon som inte kommer från frisörbranschen. Vi har så mycket idéer om vad vi vill göra och hur vi vill utveckla företaget, så det är skönt med någon som nu kan hjälpa oss att sålla och ta tag i de bästa idéerna, säger Emma.

I samma veva kommer salongen under våren att få ett ansiktslyft. Den typiska inredningen med starka färger kommer vara kvar, likaså de karaktäristiska gallren för fönstren.

– Vi älskar den här lokalen – folk kan se in utan att det känns som vi står och jobbar i ett skyltfönster. Nästan varje dag kommer det dessutom förbi en dagisgrupp och börjar klättra i gallren, och det är ju bara kul, säger Ola.

 

Surebabyyes har tio stolar i ett avlångt rum, en generös lobbydel med stora gula möbler och en schamponering som är avskild med hjälp av en slags spegelvägg som inte är en vägg.


SATSA PÅ UTBILDNING

När nu Ola och Emma får lite avlastning med att driva företaget vill de satsa mer på utbildning. Från att ha varit en salong med främst hyrstolar, har de alltmer gått mot att anställa frisörer och sedan stått för vidareutbildningen själva. Nu startar de ett samarbete med Wella Professional, där utbildning blir en central del.

– Under våren börjar vi köra ett helt nytt kurskoncept som vi tagit fram här i salongen, berättar Ola. Det är en fotokurs som heter Surebabyyes Flash, där frisörerna får lära sig om ljussättning och fotografering av hår. Syftet är att de ska få med sig en snygg bild på en modell de själva klippt i slutet av dagen, men vi lär också ut lite tricks för hur man tar bättre mobilbilder. Det är ju sådant som kan användas för att marknadsföra sig på sociala medier, till exempel.

Ola är också konstnär, här med en bild från sin senaste fotoutställning ”Mo Morde”, som betyder dött hår på persiska.


KONSTUTSTÄLLNING I SALONGEN

Ola Lewitschnik är själv en duktig fotograf och bild är någonting han vill satsa mer på framöver. Hans senaste fotoprojekt är en konstutställning som just nu hänger i salongen. Den heter ”Mo Morde”, dött hår, och består av bilder på avklippt och dött hår från salongens kunder.

– Jag har flera andra bildprojekt på gång, både konstprojekt och kommersiella hårbilder som vi ska använda i salongen. Jag försöker få så mycket jag kan att kretsa kring fotografi, säger Ola.

Hans egen relation till just hår är speciell i sig. Under flera år har han haft fläckvis håravfall och för drygt ett år sedan tappade han allt sitt hår. Först på huvudet och efter ytterligare ett par dagar tappade han all kroppsbehåring, liksom ögonbryn och ögonfransar.

– Jag var inte helt oförberedd, eftersom jag levt med det under ett par år och visste att det antingen skulle bli bättre eller sämre. Visst var det jobbigt när det väl hände, det är självklart, men nu trivs jag med det. Jag har alltid haft en ganska speciell stil och nu ser jag ju verkligen udda ut!

Alopecia, som sjukdomen heter, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem går till attack mot hårsäckarna. Vad det beror på vet man inte och inte heller om det kan gå tillbaka. Ola har inga direkta men av sin sjukdom, möjligen fryser han lite mer än förut.

– Det jobbigaste är nästan att jag får in skit i ögonen hela tiden efter som jag inte har några ögonfransar, säger Ola och rättar till sotarmössan.

 

Alla kunder får en Surebabyyes-juice medan de väntar. Även trosor med loggan finns!


INDIEKÄNSLAN BLIR KVAR

Salongen har ett spännande år framför sig. De står inför flera stora förändringar, men både Ola och Emma försäkrar att alla kommer känna igen sig i ”nya” Surebabyyes.

– Vi fortsätter att göra det vi alltid gjort och Surebabyyes är fortfarande en salong med en stark indiekänsla. Vi kommer aldrig att bli mainstream!

Ola Lewitschnik, Emma Mills och frisören Annika Bodén har alla varsin
Surebabyyes-tatuering. Det finns också en stamkund som har en tatuering med loggan.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Inför sommaren 2017 tar Kérastase färgvård till en ny nivå med nya Les Touches Chromatiques - färgkorrigerande hårvård för färgbehandlat hår.
Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Nu lanserar Rapunzel of Sweden en helt ny produkt speciellt framtagen för att ge fylligare hår, även på toppen av huvudet. Läs om Rapunzel® Top Piece här:
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands hittar ni nu Root Cover - en färgspray som täcker utväxt och grått hår mellan salongsbesöken. Läs mer om produktnyheten från KC Professional här:
​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

The Black Mask är en fantastisk mask som tar bort pormaskar, finnar och akne och motverkar de första ålderstecknen. Du kan just nu hitta denna produkt på Hairmail!
Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Nu är den äntligen här! I väskan finner du en Texturizing Salt Spray, en Silk Perfume, en fantastiskt doft för håret samt en Balmain kam. Läs mer här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:
Intercoiffure World Congress i Japan

Intercoiffure World Congress i Japan

Håreliten samlades i Japan för Intercoiffure World Congress, som även detta år var fullspäckat med inspirerande visningar och galashower!
KMS event med Edwin Raaijmakers

KMS event med Edwin Raaijmakers

Ungefär 45 frisörer var på nya Goldwell & KMS Academy i Stockholm förra veckan för att se KMS artist Edwin Raaijmakers från Nederländerna som var på besök i Sverige. Läs mer här!
Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 är i full gång och nu kan de sex finalister presenteras. Se de inspirerande bidragen här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Mario Krankl

Mario Krankl

Hair Magazine har besökt mässan Top Hair i Düsseldorf och pratat med en av Österrikes mest kända frisörer, ingen annan mindre än Mario Krankl.
Bobby Oduncu

Bobby Oduncu

Hair Magazine fick chansen att träffa Bobby Oduncu, Sveriges mest kända kändisfrisör, för en dag med prat om träning, drömmar och att vara lycklig. Läs det spännande porträttet om hans mardrömslika motgångar och stora framgångar som tagit honom dit han befinner sig idag.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en somrig och romantisk håruppsättning som passar perfekt till sommarens alla fester och bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Låt dig inspireras av Björn Axéns senaste "How to get the look" video och lär dig att skapa de perfekta klassiska lockarna för sommarens fester!
Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

The BLAZOR är ett revolutionerande hårklippningsverktyg som är enkelt och säkert att använda.
Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Med Wavys smarta bokningssystem är det enkelt att hantera kalendern på salongen. Ta en titt på hur du använder Wavy!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.