leverantörer

Frisörkurser

Webshops

SUREBABYYES – mer än bara en frisörsalong

Går du förbi Surebabyyes på dagen ser den ut som en helt vanlig salong. På kvällen däremot, då de flesta frisörsalonger är mörka och tysta, händer det alltsom spännande saker i källarlokalen i hjärtat av hippa Hornstull.

Vem har sagt att en frisörsalong bara ska användas för att klippa hår? När Ola Lewitschnik och Emma Mills först flyttade in i en källarlokal i hippa stadsdelen Hornstull i Stockholm för drygt sex år sedan visste de redan från början att de inte ville driva Surebabyyes som en klassisk salong.

– Vi ville att namnet Surebabyyes skulle betyda mer än bara hår, utan förknippas lika mycket med konst, mode och musik, säger Ola Lewitschnik. Vi ville ha en annorlunda profil helt enkelt.

Även deras stil rent frisörmässigt kan beskrivas som annorlunda och Ola sticker inte under stol med att de har ett rykte om sig att vara lite tuffare och lite trendigare än de flesta andra salonger.

– Vi gillar att vara tuffa! Vi vill sticka ut, göra det vi själva känner oss bekväma med. Jag får ofta höra att folk tycker jag är kaxig, men det stämmer ju inte riktigt. Det är jätteviktigt för mig att folk känner sig välkomna hit ner, säger Ola.

Salongen ligger i en källarlokal i Hornstull, men känns långt ifrån mörk.
Både väggar, tak och golv är vitmålade. De snedställda rumsavskiljarna
i starka åttiotalsfärger har blivit lite av salongens signum.

HÅRDA KLIPPNINGAR

Den kompromisslösa stilen passar perfekt för de trendiga stockholmare som rör sig i kvarteren runt Hornstull, men långt från alla kunder är ”hårnördar”. Däremot tackar man på SBY nej till kunder som vill ha permanenter och de gör inte heller löshår eller uppsättningar.

– Vi visste redan från början att vi ville göra hårda klippningar, frisyrer som sticker ut. Och så har det blivit – vi har nog en större andel kunder som vill ha lite knasiga frisyrer.

Musiken har alltid varit en central del av SBY-stilen. I salongen spelas inget lättsmält radioskval utan all musik är noga utvald och representerar den musikstil som gänget själva har.

Av den anledningen blev det naturligt att även börja spela skivor på klubbar och barer runt om i Stockholm under Surebabyyes namn och även att titt som tätt låta frisörerna dj:a under mingelkvällar i salongen.

 

NY DELÄGARE

I år står Surebabyyes inför en stor förändring. Emma och Ola, som tillsammans har ägt salongen sedan starten, tar nu in en tredje delägare.

– Det känns bara positivt, jag tror det var dags för en förändring nu, säger Emma Mills. Vi känner att vi behöver någon i ryggen som både kan hjälpa till med business-biten och dela ansvaret för att driva salongen.

Den nya delägaren, Claes Uvesten, kommer från konstvärlden.

– Det fanns en önskan om att ta in någon som inte kommer från frisörbranschen. Vi har så mycket idéer om vad vi vill göra och hur vi vill utveckla företaget, så det är skönt med någon som nu kan hjälpa oss att sålla och ta tag i de bästa idéerna, säger Emma.

I samma veva kommer salongen under våren att få ett ansiktslyft. Den typiska inredningen med starka färger kommer vara kvar, likaså de karaktäristiska gallren för fönstren.

– Vi älskar den här lokalen – folk kan se in utan att det känns som vi står och jobbar i ett skyltfönster. Nästan varje dag kommer det dessutom förbi en dagisgrupp och börjar klättra i gallren, och det är ju bara kul, säger Ola.

 

Surebabyyes har tio stolar i ett avlångt rum, en generös lobbydel med stora gula möbler och en schamponering som är avskild med hjälp av en slags spegelvägg som inte är en vägg.


SATSA PÅ UTBILDNING

När nu Ola och Emma får lite avlastning med att driva företaget vill de satsa mer på utbildning. Från att ha varit en salong med främst hyrstolar, har de alltmer gått mot att anställa frisörer och sedan stått för vidareutbildningen själva. Nu startar de ett samarbete med Wella Professional, där utbildning blir en central del.

– Under våren börjar vi köra ett helt nytt kurskoncept som vi tagit fram här i salongen, berättar Ola. Det är en fotokurs som heter Surebabyyes Flash, där frisörerna får lära sig om ljussättning och fotografering av hår. Syftet är att de ska få med sig en snygg bild på en modell de själva klippt i slutet av dagen, men vi lär också ut lite tricks för hur man tar bättre mobilbilder. Det är ju sådant som kan användas för att marknadsföra sig på sociala medier, till exempel.

Ola är också konstnär, här med en bild från sin senaste fotoutställning ”Mo Morde”, som betyder dött hår på persiska.


KONSTUTSTÄLLNING I SALONGEN

Ola Lewitschnik är själv en duktig fotograf och bild är någonting han vill satsa mer på framöver. Hans senaste fotoprojekt är en konstutställning som just nu hänger i salongen. Den heter ”Mo Morde”, dött hår, och består av bilder på avklippt och dött hår från salongens kunder.

– Jag har flera andra bildprojekt på gång, både konstprojekt och kommersiella hårbilder som vi ska använda i salongen. Jag försöker få så mycket jag kan att kretsa kring fotografi, säger Ola.

Hans egen relation till just hår är speciell i sig. Under flera år har han haft fläckvis håravfall och för drygt ett år sedan tappade han allt sitt hår. Först på huvudet och efter ytterligare ett par dagar tappade han all kroppsbehåring, liksom ögonbryn och ögonfransar.

– Jag var inte helt oförberedd, eftersom jag levt med det under ett par år och visste att det antingen skulle bli bättre eller sämre. Visst var det jobbigt när det väl hände, det är självklart, men nu trivs jag med det. Jag har alltid haft en ganska speciell stil och nu ser jag ju verkligen udda ut!

Alopecia, som sjukdomen heter, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem går till attack mot hårsäckarna. Vad det beror på vet man inte och inte heller om det kan gå tillbaka. Ola har inga direkta men av sin sjukdom, möjligen fryser han lite mer än förut.

– Det jobbigaste är nästan att jag får in skit i ögonen hela tiden efter som jag inte har några ögonfransar, säger Ola och rättar till sotarmössan.

 

Alla kunder får en Surebabyyes-juice medan de väntar. Även trosor med loggan finns!


INDIEKÄNSLAN BLIR KVAR

Salongen har ett spännande år framför sig. De står inför flera stora förändringar, men både Ola och Emma försäkrar att alla kommer känna igen sig i ”nya” Surebabyyes.

– Vi fortsätter att göra det vi alltid gjort och Surebabyyes är fortfarande en salong med en stark indiekänsla. Vi kommer aldrig att bli mainstream!

Ola Lewitschnik, Emma Mills och frisören Annika Bodén har alla varsin
Surebabyyes-tatuering. Det finns också en stamkund som har en tatuering med loggan.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

Den eleganta och ergonomiska saxen Slicy finns nu i en lyxig svart utgåva.
evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo Fabuloso är ett färgstärkande balsam som omedelbart förstärker hårfärgen samtidigt som det återfuktar, reparerar och ger håret glans.
Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture har utvecklats av backstage-stylister, och är en välanvänd backstage-hemlighet.
Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine Straightening Service ger dig det perfekta redskapet för att ge din kund det där vackra, släta håret hon alltid har drömt om. Läs mer här:
Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchells nya lerblekning är idealisk för frihandsapplicering, såsom balayage, slingor, contouring m.m

Annons

Nya shower se fler frisörshower

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ulf Oseroff Rosén

Ulf Oseroff Rosén

För att bota diskbråck och sin eviga rastlöshet startade Ulf Oseroff Rosén House of Hairdressers - en ergonomisk salong i ständig förändring. Läs om frisörsalongen som även är ett konstgalleri med gula detaljer.
Margit Panczel

Margit Panczel

Margit Panczel är klubbmästaren i Intercoiffure Mondial som säger vad hon tycker och firar 40 år som salongsägare. Hair Magazine träffar Margit direkt efter jubileet för att prata om att vara orädd, målmedveten och att värna om miljön.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.