leverantörer

Frisörkurser

Webshops

STEVE TERRY - EN ÖDMJUK SUPERSTAR

Han klipper storheter som Bruce Springsteen, Noomi Rapace och Britney Spears.

– Jag tror succén bottnar i att vi är både professionella OCH snälla och inbjudande, säger Steve Terry ödmjukt. Steve är surfaren från Australien som blev stylist åt stjärnorna och revolutionerade synen på skönhetsindustrin i kalla Sverige.

Steve Terry är uppfostrad med surf i Australien men när han mötte svenska Helen blev framtiden Sverige. Nu driver han salongen och varumärket You tillsammans med Helen, hans fru sedan 27 år tillbaka.

Ödmjuk, varm, passionerad och glad. Men också smart, driven, målmedveten och företagsam. Det finns många ord som passar på Steve Terry. Men ordet “varm” är kanske det som oftast används för att beskriva honom. För det är just vad han är. Kanske är det dialekten. Kanske är det svengelskan. Vad det än är så känner man sig omedelbart välkommen i Steves närvaro.

BÅDE COOLA OCH SNÄLLA
En egenskap som är uppskattad hos såväl vänner, kollegor och kunder. Kanske är det därför han är så framgångsrik. Det är åtminstone en stor del av det om man får tro honom själv.

– När vi öppnade i Stockholm 1994 så var vi nog lite revolutionerande i att vi överraskade kunden med att sätta dem i första hand. Kunderna trodde att vi skulle vara kaxiga, tuffa och lite för trendiga. Men den attityden har inte vi. Jag tror att det gjorde att folk började snacka om oss. Vi fick kommentarer som “ni är både coola OCH snälla”, då blev jag väldigt glad, det var vårt mål, säger Steve.

Men, låt oss backa bandet lite. Steve Terry föddes 1967 i Australien och är uppvuxen i kustpärlan Manly Beach i Sydney. Här handlar allt, precis ALLT om surfing.

– Jag trodde inte det fanns andra platser i världen som kunde vara lika bra som Manly Beach. Så första gången jag kom till Sverige 1989 hade jag aldrig varit utanför Australien, det fanns liksom ingen anledning att lämna Manly. Men så träffade jag ju Helen…

POJKE MÖTER FLICKA
Anledningen till att Steve alltså till slut kom till Sverige är en klassisk love story. Pojke möter flicka, flicka blir klippt av pojke, pojke blir kär, flicka och pojke flyttar ihop 2 dagar efter, flicka säger ja till giftermål, flicka och pojke flyttar till Sverige för att bygga en framtid tillsammans. För att göra en lång historia kort.

– Jag var helt övertygad om att det gick isbjörnar på gatorna i Sverige. Det är sant. På den tiden fanns ju inget internet så man visste inte bättre, allt jag visste var att svenska köttbullar var gott och Agneta Fältskog var den hetaste kvinnan på jorden!

Efter en hel del svenska köttbullar och en hel del resande fram och tillbaka mellan Australien och Sverige och några år i London beslutar sig sen Steve och Helen att försöka bo i Sverige. I London har Steve genom Toni&Guy jobbat sig upp som en av Europas hetaste hårstylister med flera fina priser i bagaget. Men nu var det dags för nya utmaningar och tillsammans startade paret Skandinaviens första salong för Toni&Guy. Det här var i mitten på 90-talet och allt som kom från London ansågs vara coolast i världen och något man bara måste ha.

– Det var helt crazy, det blev på riktigt långa köer utanför salongen. Så fort vi öppnat blev jag bokad i fyra månader framöver och jag överdriver inte när jag säger att vi var tvungna att neka runt 100 personer per dag eftersom vi inte hade tid. It was NUTS, säger Steve med karaktäristisk australiensisk dialekt.

Det är utomhus Steve får sina bästa idéer, antingen på långpromenad eller bland surfvågorna.

FAMILJEN ALLTID VIKTIGAST
I tretton år jobbade Steve och hans fru med Toni&Guy. Steve blev en av märkets viktigaste Creative Directors och reste världen över. En spännande och rolig tid och dessutom stärkande för karriären och som person. Men ju äldre man blir desto mer förändras ens värderingar. Att arbeta med något som kan göra skillnad blir viktigt. Att aldrig behöva kompromissa blir viktigt. Att göra saker som känns rätt blir viktigt. Att ta hand om varandra blir viktigast.

– Vi hade så många idéer på vad vi ville göra i framtiden och allt bottnade i att vi behövde göra det för oss själva. Så vi sålde tillbaka salongen till Toni&Guy och åkte hem till Australien. Vår son Liam var sex år då och vi tog oss tid att bara umgås, surfa och ta långa promenader på stranden. Tanken var egentligen att stanna i Sydney.

STOCKHOLM KALLADE
Men. Det fanns något ouppklarat med Stockholm. Familjen var inte riktigt färdiga här. Det fanns mer att göra.

– Vi kände ett starkt behov att jobba med något vi verkligen trodde på. Något man vill lägga hela sin kropp och själ i. Vi ville göra något som vi var bra på, samtidigt som vi gjorde gott för andra och gärna ändra folks uppfattning på köpet, menar Steve.

Året var 2009 och i alla sammanhang så marknadsförde sig företag genom att sätta kunden i fokus.

– ”Ska vi inte bara kalla företaget för YOU!?” sa min fru plötsligt en dag under en av våra promenader. Det kändes så himla rätt. Varför krångla till det?

Steve som erkänner att han när en passion för att registrera olika varumärken satte sig direkt och registrerade både You Stockholm och You Beauty och några fler av bara farten.

– ”How cool is this” tänkte jag.

Steve och Helens salong är flerfaldigt prisbelönt.

INTE BINDA UPP SIG
Varumärket var nu registrerat, nu behövdes bara en plats. Det tog sin tid men under ännu en av parets promenader hittade man den rätta. På Birger Jarlsgatan fann man en trogen vän som hade de egenskaper som paret eftersökte. En lokal med egen karaktär och som kunde förvalta den känsla av YOU som man ville skapa.

– Vi ville inte vara bundna till något stort märke. Det kan ju vara frestande, speciellt när man är ny och inte har så mycket kapital. Men vi ville vara fria och ha möjligheten att bestämma allt själva. Därför gjorde vi allt på egen hand och lade in våra egna pengar i företaget. Vi visste inte hur det skulle gå, vi hade varit borta en lång tid och det är lätt att bli bortglömda. Vi hoppades att det skulle gå vägen.

PRISAD SALONG
Och som det gick vägen. Folk strömmade till. Salongen har sedan dess vunnit priser både för hårklippning, koncept och för design. Dessutom har man blivit listade som ett av de 175 bästa butikskoncepten på jorden, i konkurrens med till exempel Nike och Heineken. Det främsta man åstadkommit med salongen är att skapa en känsla av “high end” och lyx utan att bli stiff. Att bygga en varm men samtidigt cool känsla.

– Och kunderna älskade det. “Atmosfären är fantastisk, det känns som att vara hemma” är en av de finaste sakerna någon sagt om salongen. Vi heter YOU, vet du, vi vill inte flasha med oss själva, det handlar bara om dig, YOU inte US. Vi vill att kunden ska känna att det handlar om dem, detsamma gäller för dem som jobbar här. För de anställda gäller filosofin “arbetet ska passa in i ditt liv - inte det omvända”.

STEVE KLIPPER SÄLLAN
Succén har varit ett faktum sen starten och salongen är ständigt fullbokad. Det kan dröja att få en tid, och ännu svårare är det att få en tid med Steve själv. Han klipper inte lika ofta längre, affärsdelen tar allt mer tid.

– Jag älskar business. Inte för pengarnas skull, min passion ligger i entreprenörskapet. Att bygga ett varumärke, ett koncept och hitta nya vägar och utmaningar. Det driver både mig och Helen.

Men det var ändå passion för hantverket som tog honom dit han är idag. Allt började när rockabillyn Steve ville se ut som de än mer coola psychobilly-killarna som hade blonderat hår.

– Det såg så coolt ut, jag var bara tvungen att göra likadant. Men då jag var mörkhårig så tog det 8 timmar på salong för att fixa looken och det var mitt första möte med vad som skulle bli min framtid. Jag föll för hela känslan och miljön i salongen. Jag visste att det var här jag ville vara. Jag var femton år och började som lärling, först tänkte jag att det var ett perfekt ställe att träffa tjejer på men snabbt märkte jag att detta var min väg i livet. Jag minns att jag tidigt sa till min chef “I wanna be the best in the world” och hon svarade “ Then you will be”. Allt kändes bara så rätt.

Något Steve är stolt över är att vara en del av Modekokboken där några av Sveriges mest inflytelserika kreatörer delar med sig av recept.


BÄSTA MED YRKET
Att finna essensen av en människa. Att se VEM en person är och få dem att känna sig stärkta och må bra, det är det bästa med yrket och också anledningen till varför Steve blivit så framgångsrik.

– En gång började en kund gråta i stolen och jag tänkte “shit, nu har jag gjort något fel” men hon vände sig till mig och sa att hon för första gången tittade i spegeln och verkligen såg sig själv. Och DET är vad det här yrket handlar om. Jag kommer aldrig glömma det.

RÄTT OCH FEL
Steve hade hoppat av skolan redan innan han blekte håret. Det var inte för honom. Det är också en egenskap som Steve innehar och värderar högt. Förmågan att känna vad som är rätt och fel och agera utefter det. Utan ånger.

– Jag ångrar inget. Jag är en glad kille och jag tror verkligen på att saker sker av en anledning. Förr eller senare kommer man förstå varför något hänt. Det gör också att jag inte är rädd för att misslyckas, vilket jag tror är en nyckel till framgång. Rädsla för att misslyckas hindrar kreativiteten.

Hjärtat genomsyrar allt hos You - både som en symbol och som känsla.


SPRINGSTEEN SOM KUND
Kreativiteten har tagit honom långt. Superstjärnor som Britney Spears och Bruce Springsteen ringer till Steve så fort de närmar sig Sverige och Noomi Rapace och Max Martin är både stammisar och vänner. Drömkunder för många. Steve blir, återigen, ödmjuk.

– Jag behandlar folk som folk och jag tror att det är hela hemligheten. Självklart kan jag bli imponerad över prestationer men jag tror det är viktigt att skapa ett rum där alla bara kan vara sig själva. Integritet är såklart jätteviktigt, att de känner sig trygga med mig. Men visst, det krävs en del flexibilitet vad gäller jobbtimmar om Springsteen hör av sig. Jo tack.

ALDRIG MÄTT
Man kan tänka sig att någon som uppnått så mycket borde vara nöjd och sitta lugnt i båten och njuta av tillvaron. Men icke.

– Jag måste hela tiden gå framåt. Jag har svårt för att göra saker som jag redan gjort. Nytt är spännande. Även om det ibland kan vara tufft så måste man fortsätta framåt. Det är inte vad du säger och tänker utan det du faktiskt gör som definierar dig.

Att faktiskt göra det man tänker genomsyrar det mesta för Steve som nyligen sålde sitt koncept The You Way till mediejätten Aftonbladet. Ett koncept som var nytänkande genom att kombinera Steves redan uppbyggda webbshop med Aftonbladets redaktionella material och enorma trafik. En idé som låg exakt rätt i tid och som Aftonbladet nappade på direkt.

– Vi ville ta med känslan vi har i salongen online, att skapa en värld där både konsumenter och märken kan samsas och dra nytta av varandra. Tyvärr har konceptet inte förvaltats så som vi önskat men å andra sidan går det otroligt bra för The You Way ändå.

Steve ser ut som en rockstjärna med sitt långa hår och tatueringar - något som passar yrket bra!


DE DÄR LÅNGPROMENADERNA
Och nya idéer finns det gott om, och i stort sett alla dyker upp, ja ni har gissat rätt, när han är ute på promenad med Helen.

– Folk tror att vi är tokiga. Men vi tar en lång promenad varje morgon. Och jag snackar lång. Upp till tre timmar ibland. Vi brukar komma ut mellan klockan 04 och 05 på morgonen.

Morgon? Du menar väl natt? När går ni och lägger er egentligen?

– Haha, vi är oftast i säng klockan åtta på kvällen. Som sagt, folk tror vi är tokiga. Men morgonstunden är så viktig för oss. Speciellt nu, i en tid där man blir distraherad hela tiden med instagram, apple watch och så vidare. Du får aldrig vara ifred och bara tänka. På en tidig promenad, när allt är tyst och inga människor syns får hjärnan äntligen ro nog att jobba fritt. “Free your mind and the rest will follow” som En Vouge sjöng. Det stämmer verkligen.

LYSSNA TILL DIG SJÄLV
Steve och Helen har promenerat ända sen de träffades, hon drog med honom på långpromenad på första dejten och sen dess har de aldrig slutat gå. Numera sköter Steve också viktiga affärsmöten via promenader. Det ger bäst resultat, menar han. Bäst resultat blir det också av att lyssna till sig själv.

– Det som förändrade allt för mig var att jag stannade upp och beslutade mig för att lita till mina egna instinkter. Som hårfrisörer vill vi hela tiden ta hand om andra, lyssna på andra och det är lätt att bli osäker och tappa tron på sin egen instinkt. Men vid en punkt i livet kände jag bara “fuck it” och började på riktigt lita på mig själv i hantverket. Med det kom en otrolig frihetskänsla. Att inte lita till sitt eget öga tror jag är ett stort problem för många.

LÄR AV DINA SVAGHETER
Man får känslan att Steve ser det mesta klart. Inte ens när han pratar om svagheter så blir han osäker.

– Det gäller att inte skydda sig själv. Om man inte är bra på något, säg det då, lyft upp den sidan, ta hjälp från någon som kan och förbättra dig. Inget bra kan komma av att gömma saker. En dag kommer din svaghet vara din största styrka.

Han låter nästan som Buddha när han säger det och han berättar vidare om den gången då en kollega kom till honom, nedslagen och sa “Det känns som att jag inte kan klippa längre” varpå Steve glatt svarar “GREAT!”. Något oväntat svar kan tyckas men Steve menar att det är en del av den kreativa processen att misslyckas ibland. Om allt var enkelt hela tiden så gör du egentligen inga framsteg. Och han borde ju veta. 

LYCKLIGT GIFT
Med alla framsteg Steve Terry haft borde det vara svårt att lista sin största framgång i livet. Men inte heller där tvekar han.

– Att gifta mig med Helen och få Liam är min största vinst i livet. Helen är så mycket smartare och snyggare än jag, dessutom längre. Både jag och mina vänner har alltid undrat varför hon är med en sån som mig. Vi gifte oss 10 veckor efter att vi träffats, mina vänner trodde att hon gjorde det för att få VISA i Australien, haha. Men vi har nu varit gifta i 27 år. Jag har haft en otrolig tur i livet, säger Steve Terry och tackar för pratstunden och gör sig redo för kommande utmaningar vi lär märka av, och flera långa promenader.

Text: Nina Campioni
Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines femte utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Corinne Henriksson

Corinne Henriksson

Med nya salonger och en ny kollektion med håraccessoarer leker livet för Corinne Henriksson – men vägen dit har varit allt annat än spikrak. Läs artikeln om hur hon hamnat där hon är idag!
Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!