leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Har du någon gång känt att alla runt omkring dig rör sig framåt medan du själv står och stampar? I dagens hårda konkurrensklimat kan det vara svårt att få rullning på affärerna. För att komma vidare är det viktigt att ibland släppa taget och prova något nytt. Här har vi på Hair Magazine samlat sex tips för att långsiktigt kunna öka omsättningen i salongen.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Gör en framtidsplan
Det första steget, innan du tar dig för något med din verksamhet, borde alltid vara att göra en plan. Sätt upp tydliga mål för salongen, för dig själv och dina anställda. På så sätt vet du vart du är på väg. Vid varje nytt beslut som rör salongen återvänder du till din plan och ser till att välja det alternativ som för dig närmare mot ditt mål.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Identifiera din nisch
Konkurrenter finns runt varje hörn och det är inte helt lätt att sticka ut ur mängden, oavsett hur bra din salong är. Därför är det viktigt att hitta din nisch och kommunicera det till dina befintliga och potentiella kunder. Det spelar ingen roll om det handlar om att göra snabba, effektiva klippningar på löpande band eller om att skapa ett lyxigt helhetskoncept med naglar, fransar, bryn och hudvård. Prata med dina kunder, undersök marknaden i ditt område och specialisera dig på det som motiverar dig.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Höj priserna
Det låter kanske banalt men det är många frisörer som inte vågar höja sina priser i rädsla för att förlora befintliga kunder eller skrämma bort nya. I de flesta fall är detta inte något problem. Så länge det inte dröjer sig om en chockhöjning kan ökade priser istället ge dig ett öka förtroende hos kunderna samtidigt som du får större marginal för att ge värvningsrabatt eller skapa lojalitetsprogram till dina stamkunder.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Erbjud fler tjänster i salongen
Kunderna blir allt mer stressade och pressade och det är många som uppskattar att kunna samla flera saker på ett ställe. Hör med dina befintliga kunder vad de skulle kunna tänka sig att få gjort hos dig. Funderar de på fransförlängning, extensions eller välmanikurerade naglar? Är det något du har möjlighet att ta in?

Att ta in en helt ny tjänst kräver dock att du investerar både tid och pengar, så överväg alltid om du har resurser nog till det. Fler tjänster behöver inte heller betyda ett helt nytt koncept, det kan också innebära en ny färgteknik som en ny punkt på salongsmenyn eller en extra grundlig huvudmassage.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Satsa på utbildning
Att gå en kurs och utveckla dina kunskaper är aldrig en dålig idé. Du får ny energi, träffar branschkollegor och kan dessutom få nya behandlingar att lägga till i salongsmenyn. Glöm inte att använda dina nya kunskaper i salongen och att berätta för dina kunder att du har gått kursen, så att de också vet att du är uppdaterad på de senaste teknikerna.

Bygg salongens framgång kring dess talanger och inte bara på din egen. Se till att dina anställda frisörer är utbildade och uppdaterade och att de håller den kvalitet som salongen strävar efter. Det ökar medarbetarnas engagemang i salongen och bidrar till att även de kan ta mer betalt för sina tjänster.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Prata med dina kunder
Innan du beslutar dig för vad du ska satsa på framåt, prata med dina kunder. När du har dem i stolen har du möjlighet att få reda på vad som är viktigt för dem, vilka tjänster de skulle vilja se på menyn och vad som kan förbättras. En av de bästa marknadsföringskanalerna är dessutom mun-till-mun-metoden. När du väl har gjort en satsning, oavsett om det handlar om en ny menypunkt eller ett helt koncept, berätta det för kunderna så att de kan sprida det vidare till sina vänner och bekanta.

Text: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Vinnaren av Årets Avantgarde Sofia Geideby, som precis varit med och startat upp Kollektivet Kai, ger oss en update på det som nyligen hänt i hennes liv.
Felix Wagneklev (Q&A)

Felix Wagneklev (Q&A)

Hair Magazine har fångat Felix Wagnerklev, trippelvinnaren i Årets Frisör 2015, för att få svar på några snabba frågor om hans arbete, karriär, tankar och tycken. Läs hans härligt personliga svar här:

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!