leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Nõberu of Sweden satsar på jämställdhet

Nõberu of Sweden vill förändra framtidens män och tillsammans med Locker Room Talk satsar de stort för jämställdhet med den nya reklamkampanjen #Stoppaskitsnacket.

Nõberu of Sweden som sedan starten gått tvärt emot den machokultur som annars är nära förknippad med grooming-produkter för män.Nõberu of Sweden har sedan starten gått tvärt emot den machokultur som annars är nära förknippad med grooming-produkter för män.

Kampanjens uttryck är till en början hårt och rått, men under den hårda ytan kretsar kampanjen kring jämställdhet. Det handlar om att gå till botten med några av de problem som ligger bakom många mäns taskiga attityder, inte minst mot kvinnor. Ett komplext ämne, men inte desto mindre relevant för Nõberu of Sweden som sedan starten gått emot den machokultur som annars är nära förknippad med grooming-produkter för män.

- Vi har sedan dag ett tagit ställning och sagt att vi inte vill förstärka en negativ machokultur utan strävar efter att skapa en förändrad syn på manlighet. Vi kommer till exempel aldrig att använda avklädda kvinnor eller anspela på kvinnors sexualitet i vår marknadsföring.  Kampanjen och samarbetet är ett sätt för oss att understryka det, säger Iman Khalaf, vd på Nõberu of Sweden.

"Den hårda manligheten" syns ofta i branschen
Khalaf berättar att när de såg branschkollegor göra reklam med kvinnor som doftar på män eller anspelar på ”den hårda manligheten” genom rekvisita som motorcyklar eller yxor så kände de att de ville göra något annorlunda.

- Det var därför vi från början grundade Nõberu of Sweden och det är därför vi fortsätter att envisas med att inte hjälpa till att hålla liv i den synen på män. Hela macho-grejen antyder ju till exempel att det skulle vara omanligt att vårda sitt utseende eller att fylla sitt badrumsskåp med produkter som man gillar rent utseendemässigt – det är ju nästan lite korkat att tro manlighet skulle sitta i hur smutsiga dina händer är eller hur oansat ditt skägg är. Jag säger trimma, smörj och styla på - det är helt ok att vara kille och samtidigt bry sig om hur du ser ut!

Ansiktet utåt för kampanjen är landslagsspelaren Jimmy Durmaz och han var redan från starten förstahandsvalet när de började fundera över vilka idrottsprofiler som skulle passa för kampanjen.

- Jimmy har använt våra produkter nästan sen vi lanserade dem och att han dessutom själv brinner för jämställdhetsfrågan gjorde att han passade som handen i handsken, berättar Khalaf.

Köp Hair & Body Wash från Nõberu of Sweden så går 10 kr per flaska helt oavkortat till Locker Room Talks fortsatta arbete för jämställdhet. Köp Hair & Body Wash från Nõberu of Sweden så går 10 kr per flaska helt oavkortat till Locker Room Talks fortsatta arbete för jämställdhet. 

Iman Khalaf, vd på Nõberu of Sweden tycker det kändes självklart att försöka hitta ett sätt att hjälpa Locker Room Talk då deras värderingar sammanfaller med varandras.Iman Khalaf, vd på Nõberu of Sweden tycker det kändes självklart att försöka hitta ett sätt att hjälpa Locker Room Talk då deras värderingar sammanfaller med varandras.

Viktigt att nå de unga
Även om Jimmy Durmaz är ansiktet utåt, spelas kampanjens huvudroll av den ideella organisationen Locker Room Talk. Deras verksamhet går ut på att föra samtal med unga pojkar som ännu inte anammat de äldre killarnas snack som ofta är nedvärderande mot kvinnor och hbtq-personer.

-Just nu kan ingenting bli mer aktuellt för oss. Vi vill berätta för hela Sverige om Locker Room Talk, säger Khalaf.

Förutom att uppmärksamma detta aktuella ämne går också 10 kr per såld flaska av Hair & Body Wash från Nõberu oavkortat till Locker Room Talks fortsatta arbete med jämställdhet och schyssta attityder mot snacket i omklädningsrummet. 

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Marwan ”Marre” Hitti

Marwan ”Marre” Hitti

Marre Hitti har länge varit kädisarnas förstahandsval. Efter sommarens prestigeuppdrag - att göra prinsessan Sofias håruppsättning - är han än mer i ropet.
Natasha Toloue

Natasha Toloue

Att Natasha Toloue skulle bli frisör har det aldrig varit snack om då hon började sin bana tidigt i mammas salong. Nu är hon en av Sveriges främsta hårstylister och delar sin tid mellan Stockholm och London.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!