leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Morgondagens mode på Grand

Talangfullt, könsneutralt och lockigt hår med hatt. Grazette of Swedens team, med Linda Beronius i spetsen, stylade hår vid Swedish Fashion Talens modevisning på Grand Hotel under Stockholm Fashion Week.

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenHuvudbonader är trendigt inför kommande säsonger. Trots att de täcker mycket av håret måste ändå det som sticker ut vara stylat och snyggt. Här lägger Linda Beronius en sista hand på det lockiga hårsvallet.

I spegelsalen på anrika Grand Hotel i Stockholm samlades över 300 både svenska och internationella modejournalister, influencers, inköpare, designers och inflytelserika personer för att ta del av Swedish Fashion Talents säsongsvisning inför vår och sommar 2018.

Swedish Fashion Talents är ett goodwill-projekt som drivs av Swedish Fashion Council sedan 2005 med syfte att lyfta fram nya svenska modemärken. Till 2017 års upplaga har juryn valt ut sju modemärken som tar del av det ett år långa programmet. Fyra av dem, Ama Awe, Daily Routine, Johannes Adele och Naemi Gustavsson, är de klädmärken som fick möjlighet att visa upp sina kollektioner för världen under Stockholm Fashion Week.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenI publiken satt många betydelsefulla personer som kunde vara nyckeln till de nya talangernas genombrott, därför var det viktigt att allt var perfekt.

42 modeller
Medan publiken tog plats längst med catwalken sprayades de sista hårstråna på modellerna på plats backstage. Stylister, modeller, designers, makeupartister och frisörer samsades om det lilla utrymmet bakom scenen. Det var totalt 42 modeller som skulle stylas efter stylisternas och designernas önskemål. Grazette of Sweden är en av sponsorerna till projektet Swedish Fashion Talents och som en del i projektet stod Team Grazette, med Linda Beronius i spetsen, för att i samråd med designerna utarbeta och skapa visningsfrisyrerna.

- Swedish Fashion Talents är en prestigefylld tävling som blivit en språngbräda för bland andra Filippa K och Dagmar. Tävlingen pågår under ett helt år och under det året lånar vi ut våra händer till deras helhetsintryck. Det är väldigt roligt och inspirerande. Designernas visioner kan ibland vara väldigt djupa och det de har gemensamt är att de lever sitt hantverk och sin dröm. Vårt uppdrag blir att förstärka helhetsintrycket.

Som en del av projektet tog Grazette i år fram en exklusiv serie, Crush in Fashsion, där en del av försäljningen bidrar till projektet, framförallt till visningarna som inte är helt gratis att genomföra.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTeam Grazette bestod under visningen av fyra duktiga frisörer; Sara Swedberg, Emelie Johansson, Therese Carlsson och Linda Beronius. Som hjälp under dagen hade de även Lukas Enigma som vann Årets Grazetteelev och Johanna Nordblom som vann Fondation Guillaumes fototävling 2017.

Stylisten styr
Genom projektet har frisörerna arbetat med designerna under hela året vilket också gjort att de lever sig in i projektet och känner med de tävlande. De har redan hållit flera visningar tillsammans, bland annat i januari när kollektionerna inför AW17 visades. Precis som vid en vanlig modevisning samlades alla designerns tankar hos en stylist som förverkligade lookerna i samråd med designern, makeupartisterna och frisörerna.

Linda Beronius är marknadsförings- och utbildningschef för Grazette of Sweden och dessutom spindeln i nätet för Team Grazette. Normalt är de åtta stycken i teamet men till den här visningen var de fyra ordinarie teammedlemmar; Linda Beronius, Sara Swedberg, Therese Carlsson och Emelie Johansson på plats. Dessutom hade de hjälp av Lukas Enigma som vann Årets Grazette-elev och Johanna Nordblom som vann Fondation Guillaumes fototävling 2017.

- Det är oerhört stimulerande att uppleva de olika arenorna som frisöryrket spelar på. Jag personligen brinner för att se hantverket ur olika perspektiv, det är just det som gör det så lärorikt! Dessutom är det en perfekt inspirationskälla kring kommande trender och atmosfärer. Modeindustrin ligger oftast ett par säsonger före och när vi har upplevt trenderna på riktigt lär vi oss så mycket mer än när vi bara läser om dem.

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenDet är trångt backstage när stylister, makeupartister, designers och frisörer ska samsas om 42 modeller på en förmiddag.

Synas men inte höras
Dagen inför visningen samlades teamet för att gå igenom hållpunkterna för visningsdagen. Teamet gick igenom planen för alla 42 modeller så att det var klart vad som skulle göras, när och hur. Klockan 07.00 på visningsdagen samlades de igen tillsammans med alla stylister, modeller och designers.

- På morgonen plockar vi upp alla grejer som vi behöver under dagen, då är det viktigt att alla sköter sin del, att vi syns men inte hörs.

Därefter satte teamet igång med stylingen och prickade av varje modell från listan när de var klara. Det är inte särskilt glamouröst när alla ska samsas på en liten yta där det inte alltid finns bra belysning och framförallt inga höj- och sänkbara stolar. Det var en hektisk tid eftersom alla modeller skulle vara färdigstylade till klockan 12.00 då genrepet ägde rum.

- Det är mycket som ska falla på plats. En av modellerna hamnade på framsidan av italienska Vogue förra året så det är mycket nerver och tankar som snurrar runt hos designerna som vill få så mycket exponering som möjligt. Efter genrepet kan de kasta runt sina idéer så att frisyrerna får göras om. Nu känner vi dock varandra så väl så det är inte alls besvärligt, bara trevligt.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden
På Grand Hotel i Stockholm stylade Grazette of Sweden hår till Swedish Fashion Talents show där fyra nya modedesigners visade upp sina kollektioner inför vår och sommar 2018 för världen.

Individuella uttryck
Det är svårt att hitta tydliga hårtrender från Stockholm Fashion Week generellt. Det handlar mycket om att skapa individuella uttryck. Det samma gällde vid de fyra modeföretagens visning.

- Det är väldigt kul att trenderna inte följs slaviskt utan att alla istället låter sig inspireras och ta in tendenser för att skapa sin egen stil. Frisörens arbete blir ju då att tillsammans med kunden komma fram till vad som ska göras. Att plocka influenser och skapa en individuell look anpassad för kunden.

Något Linda, som varit på flera olika visningar under veckan, ser kommer starkt inför vår och sommar 2018 är den könsneutrala trenden.

- Modebranschen har kommit så långt i att skapa könsneutrala plagg och kollektioner. Vi människor har så många olika uttryck. Bland annat till visningen med Daily Routine skapade vi hår där män med långt hår lockades upp med locktång. Dock stökande vi till det lite så att det såg mer självlockigt ut.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTill Daily Routines visning fick flera av de manliga modellerna upplockat, lite rufsigt hår.

Spektakulära hattar
En annan tydlig trend Linda spanade in på årets modevecka är hatten. Vid visningen på Grand Hotel förekom det också hattar, även om alla kanske inte var så användbara till annat än på catwalken.

- Det är ju en show, det får man inte glömma bort. De här hattarna är spektakulära och drar blickarna till sig.

Hattarna under visningen var skapade i papier-maché och speciellt formade för varje modells huvud så att de skulle kunna gå och följa takten i musiken på visningen.

- Det är ju ett jättehantverk, allt skapat till perfektion. Hur många frisörer tänker på i vilken takt kunden ska kunna gå i när hon går ut ur salongen? utbrister Linda med ett leende.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Dessa huvudbonader är skapade i papier-maché precis efter modellernas huvuden, så att de sitter fast när de går i takt till musiken.

Text: Camilla Svensson
Foto: Per Askergren

Se fler bilder i galleriet:


.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Minerals praktiska travel size-produkter är perfekta att ha med på resande fot och finns i både schampo, balsam och stylingprodukter.
L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt presentera nya Instant Highlights, deras första värme-boostade professionella system för expressblekning.
Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Nu tillkommer ytterligare tre fräscha produkter i BE FABOLOUS serien från Revlon Professional. Läs mer om dem här:
Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk barberartradition och arkitektur är inspirationen till Antiga Barbearia de Bairr som nu utökas serien med skäggvård i tre delar. Läs mer här!
Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Wella Professionals introducerar nya EIMI Mistify Me hårspray, det perfekta verktyget för att omedelbart skapa och forma identiteter på språng.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

En fantastisk kväll hölls på Tivoli Hotel i centrala Köpenhamn när L'Oréal Professionnel bjöd in till en show tillsammans med Toni & Guy.
British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Pernilla Moberg (Q&A)

Pernilla Moberg (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att prata lite med Pernilla som arbetar som frisör på salong LB, Mölnlycke och är medlem i både frisörlandslaget och yrkeslandslaget.
Tan Bergqvist

Tan Bergqvist

Sveriges vinnare av American Crew All Star Challenge 2016 är Tan Bergqvist, Salong Chic i Malmö. I år räckte det inte till internationell finalplats men Tan har fått blodad tand och har redan börjat planera inför nästa års tävling.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Här får du koll på hur du ordnar den mer extrema volymen. Lär dig hur du skapar volym som håller länge för dina kunder som vill göra ett stort intryck.
Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Making Waves är till för att hjälpa unga från de mest fattiga och utsatta samhällsgrupperna i Kambodja till en ljusare framtid inom frisöryrket. Se videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.