leverantörer



frisörshower

Frisörtips - Män och barn är också välkomna…


"Genom att säga nej till barnklippningar, eliminerar man en helt ny generation kunder, samtidigt som man riskerar att förlora föräldrarna som kunder. Gör det istället till ett mål att få så många barn som möjligt som kunder i salongen."

 

tt ta alla kunder, alltid, är en riktigt bra salongs signum. Dock kan det vara så att vissakänner att de inte vill spilla tid på att klippa barn under stressiga perioder, och helst inte män heller eftersom det inte ligger lika mycket pengar i det som det gör i att klippa kvinnor.

Att se barn som som slöseri med tid, eftersom de inte inbringar lika mycket pengar, är kanske ett riktigt sätt om man tänker kortsiktigt, men långsiktigt är det faktiskt tvärt om! Genom att säga nej till barnklippningar, eliminerar man en helt ny generation kunder, samtidigt som man riskerar att förlora föräldrarna som kunder. Gör det istället till ett mål att få så många barn som möjligt som kunder i salongen!

Ordna en "barnmeny" som de små gillar och bjud på saft och bullar. Innan du vet ordet av så har de små kunderna blivit stora, och vill ha större och mer inkomstbringande behandlingar.
En idé kan vara att dela in priserna efter ålder; t.ex. ett pris för barn upp till 10 år, ett pris för de mellan 10 och 16 år,

Eller varför inte införa en mamma&barn dag i salongen? Välj ut en dag i månaden som brukar vara lugn, och gör ett erbjudande om att klippa barn upp till en viss ålder gratis ifall mamman klipper sig. Detta gör både mamman och barnen till trofasta kunder.

Eller varför inte en pappa&barn dag?

 

 

Herrklippningarna kommer ofta i skymundan till fördel för damklippningarna. Men om största delen av dina kunder är kvinnor, så är deras
partners, pappor, brödrar eller söner potentiella kunder. Se till att din salong attraherar också männen, utan att det går ut över dina feminina inslag.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Männen räknas också!
 Herrklippningarna kommer ofta i skymundan till fördel för damklippningarna. Men om största delen av dina kunder är kvinnor, så är deras
partners, pappor, brödrar eller söner potentiella kunder. Dock skall herrklippningar inte underskattas - de kräver sin expertis att klippa män.
Därför måste du naturligtvis först försäkra dig först om att medarbetarna i salongen är kvalificerade till herrklippningar innan du erbjuder tjänsten.

Det krävs alltså inte mycket för att salongen ska bli unisex-anpassad, och om det görs på rätt sätt så kommer omsättningen att stiga.
Salongen måste attrahera både män och kvinnor, så innan det sätts igång med en totalförändring för männens skull bör man försäkra sig om att det inte
kommer att gå ut över den kvinnliga kundkretsen.

Tänk på inredningen! De klassiskt feminina färgerna som lila och rosa är inte vad som får männen att storma in i din salong. Använd dig av neutrala färger som vit eller grå.
Är ditt väntrum fyllt av skvallerblaskor? Det kostar inte mycket att ha ett par herrmagasin liggande också. Det låter inte som en stor grej, men det är sådana det
detaljer som får män att känna sig välkomna. Det är nog inte många kvinnor som skulle vilja klippa sig hos en frisör med enbart tidningar för män liggandes i väntrummet...

Sälj hårprodukter tillverkade för män. Det finns en uppsjö av produkter designade för män, och de flesta män uppskattar att få råd och tips kring
deras utseende. Män är extremt märkeslojala, så om du väl har fått in dem i din salong, är chansen stor att de stannar för livet. Därför är det viktigt att du har
produkter för honom, utan dessa så erbjuder du inte komplett service.

Gör separata prislistor till män och kvinnor. Alla vill ha känslan av att de får "value for money". Genom att ha en speciell prislista för männen visar du
inte bara att de är välkomna, men också att du tar dem på allvar och inte bara klipper herrar när du får en stund över. Tänk dessutom över din personal - har du
några manliga anställda? Med enbart kvinnliga medarbetare kan det vara svårt att få män som nya kunder. Genom en sund balans vad gäller inredning, priser, personal
och produkter kan du få båda kön att känna sig hemma och välkomna!

 

 

Läsa mer om frisörbranschen?  Vi har allt inom hårmode, hårvård och hårstyling! Ta även en titt på frisyrkollektioner för mer inspiration, eller varför inte gå en frisörkurs?

Kommentarer..

Nya produkterse fler produktnyheter

Annons

Nya showerse fler frisörshower

Annons

Frisyrkollektionerse fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträttse fler frisörporträtt

Patrick Cameron - Kreativitet är business

Patrick Cameron - Kreativitet är business

Patrick Camerons energi och dynamik överträffar allt. Han intar scenen och fångar publiken med sin imponerande kunskap och med sin glimt i ögat, oavsett om han undervisar eller håller i en show.

Hair Magazine intervjuar Michael Shaun Corby

Hair Magazine intervjuar Michael Shaun Corby

Hair Magazine intervjuar Alternas Global Creative Director och internationella stjärna Michael Shaun Corby

Annons

Nya videorse fler videor

Annons: