leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Fem supertips till en välfungerande salong

ATT BYGGA UPP DITT FÖRETAG PÅ RÄTT SÄTT ÄR NYCKELN TILL FRAMGÅNG!

I takt med att frisörbranschen är på väg in i en allt mer konkurrenskraftig tid är det viktigare nu än någonsin att lägga ner tid och energi på att hålla salongen både uppdaterad och lönsam.

I artikeln kommer några noggrant beprövade och inte minst framgångsrika idéer att presenteras som är lätta att införa i salongen. Samtidigt får du tips på hur du hittar kollegor inom branschen som kan bidra med en hjälpande hand.

VAR VÄL FÖRBEREDD!

Att vara väl förberedd utgör minst 50% av framgången i varje affärsuppbyggande idé eller befordran. Och nej, detta är inte gjort i en handvändning utan tar tid, men med det rätta stödet kan målet nås. Så skapa en kalender för året och planera dina marknadsföringsinitiativ redan nu!

Marknadsföringshandlingar kan göras varannan eller var tredje månad. Gör inte mer handlingar än du kan hålla koll på. 4-6 kampanjer på ett år är mer än tillräckligt. När du har dina marknadsföringshandlingar planerade, publicera kalendern och möjliggör för alla dina kunder att se den. Detta bidrar nämligen också till nya kunder.


Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna många pengar på produkter.


1. ”Introducera en man”

 Detta är en bra idé när det kommer till att få fler manliga besökare i salongen. Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna pengar på produkter. Genom att rikta sin marknadsföring till de kvinnliga kunderna (de flesta kvinnor känner i alla fall fem män) med ett erbjudande som de kan ge till sina manliga bekanta kan du enkelt få upp till 50  nya manliga kunder vid varje erbjudande. Detta kan betyda 250 000 kr extra i kassan varje år. Dessa kampanjer är passande att ha cirka två gånger om året.

En bra fördelning  är att  ha en kampanj i mars/april och en i september/oktober.



2. "Introducera en vän"

Detta är inte en ny idé, men många av dessa marknadsföringshandlingar är dåligt planerade och utan fokus och blir därför ett misslyckande. Dina bästa kvinnliga och manliga kunder är säkert glada och nöjda med det du erbjuder. Idéen är att  sprida denna glädje och tillfredsställelse vidare till fler människor i deras omgivning. För att möjliggöra detta kan ett helt vanligt brev, mail eller presentkortssystem användas som sprider fördelarna till både existerande och nya kunder.

Detta  är en bra idé att  fokusera  på en bit in på året  vilket gör maj/juni till en utmärkt tid att sprida ordet  till de som vill göra sig sommarklara.



3. “Ge rabatt på färgservice”

Denna marknadsföringshandling bidrar till extra service i förhållande till kunderna såväl som extra inkomst till salongen. Under de mest hektiska månaderna, november och december, vill nästan alla kvinnliga kunder ha en färgbehandling i salongen och när februari kommer ska färgen bättras på. Precis i februari när detta är aktuellt är det dock många som har spenderat alla sina pengar på julen vilket bidrar till att det står stilla i många salonger. Tanken är att ge kunderna som använder salongens “färgservice” en rabattkupong daterat till februari, som då kan användas till en uppfräschning av färg, föning och ett färgschampo som bonus att ta med hem.

Denna marknadsföringshandling ska göras  i november/december och håller verksamheten igång i februari samt främjar färgbehand- lingar och produkter för färgat hår. En ren “win-win-win-situation!”



4. "Specialerbjudande"

Många salonger har vissa tider under dagen som i allmänhet inte är särskilt livliga. Ett effektivt sätt att maximera dessa timmar är att ha erbjudanden till specifika  målgrupper. Det kan vara mödrar med barn, någon  som  behöver  en  rakning, en  färguppfräschningsbehandling, tvätt- och fönbehandling eller något liknande.

Dessa erbjudanden  kan vara mycket lönsamma. Se bara till att försäkra att de inte kolliderar med tider då det finns ett naturligt kundflöde i salongen.



5. "Special Events"

Upplevelseekonomin har idag blivit en av de snabbast växande delarna av ekonomin och är därför viktig att jobba med! Gå ihop med andra skönhets-, mode- och livsstilsspecialister och erbjud arrangemang eller händelser som ger kunderna en upplevelse de sent kommer att glömma.

Planera in några speciella  arrangemang under vinter, vår, sommar och höst.




Text: Michael Lane

Foto: Peter Hartley

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Återfukta och skydda ditt blonda hår med Joico Blonde Life Brightening Veil spray- nu hos Tendenz
Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

En 2-in-1 produkt med både torrschampo och stylingspray som får håret att se, kännas och dofta fräscht igen. Läs mer här!
Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Nõberu of Sweden Face Mouisturiser är en lätt ansiktskräm för män. Den innehåller grönt te och vårdande oljor som lämnar din hy återfuktad utan att kännas fet!
IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic är för dem som letar efter ett perm-system som levererar perfekta resultat varje gång - Nu hos Trade Hair Supplies!
Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

En formbar pomada med hård stadga och hög glans som ger bra kontroll under hela dagen utan att håret känns stelt, blir torrt eller flagnar!

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Kreativa frisyrer tog plats på scen på Recykling Fashion Show i Karlskrona när salong Etage stod för frisyrerna. Se bilderna från visningen här!
Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Kärlek, frihet och allas rätt att vara sig själv och älska den de vill. Wella Professionnals var en av huvudsponsorerna till festivalen och hade självklart en vagn med i paraden. Läs mer här!
De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

Nu har medaljörerna i nationella Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorierna – New Talent, Creative Colorist och Partner - blivit korade! Se de duktiga vinnarna här!
L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Michael Shaun Corby

Michael Shaun Corby

Hair Magazine intervjuar Alternas Global Creative Director och internationella stjärna Michael Shaun Corby
Christer Johansson och David Johansson

Christer Johansson och David Johansson

Nöjd personal ger nöjda kunder. Det mottot kör man med på ”Christers Hårvård” i Göteborg. Något som onekligen funkar – trots sina snart hundra år på nacken fortsätter kunderna att strömma till salongen.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!