leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Få fler stamkunder till salongen

Har du svårt att få dina kunder att komma tillbaka till dig regelbundet? Använd dina egna kanaler och påminn dem om att du finns! Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie där du får tips på hur du kan få kunderna att komma tillbaka till salongen.

 Så får du fler stamkunder till salongen - Tips & trix

Att driva en salong är inte det lättaste. Det krävs både mod och hjärta för att lyckas. Att våga investera både pengar och din egen tid när du inte tar emot kunder är svårt men värt det i längden. Frisörbranschens hårda konkurrens, ombytliga kunder och nya utmaningar varje dag kan göra det svårt att hålla fokus.

Som salongsägare ska marknadsföring inte vara din primära syssla men det är en viktig del för att få affärerna att blomstra. Planera därför noga vad du ska satsa på och följ planen varje dag så att det inte glöms bort i allt annat som måste fixas. Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie i tre delar; Få din salong att synas på rätt ställen, Få kunder till salongen och Få fler stamkunder till salongen.
 

Få fler stamkunder till salongen
Att marknadsföra en salong handlar inte bara om att få nya kunder, du måste också se till att dina existerande kunder kommer tillbaka. Att få kunder in i salongen en gång är alltid bra men att skapa en återkommande kundbas är det som kommer att få din salong att växa på sikt. Konkurrensen i frisörbranschen är stenhård så se alltid till att ge dina kunder fler anledningar att gå till, och komma tillbaka till dig. Här följer fyra tips på hur du kan påminna dina kunder och ge dem ytterligare argument för att besöka din salong.
 

1. Engagera kunderna med e-post
Det låter kanske mossigt men det lättaste sättet att hålla kontakten med dina befintliga kunder är via e-post. Nästan alla människor har idag ett mejlkonto och de flesta kollar mejlen nästa varje dag. Många har även tillgång till mejlen i mobilen och får notiser varje gång ett mejl landar i inboxen. Fråga alla kunder som kliver in i din salong om du kan få deras mejladress för att skicka erbjudanden till dem. För att marknadsföra salongen effektivt via e-post ska du erbjuda dina kunder något exklusivt som fångar deras intresse. Beskriv tydligt vad mejlet innehåller med en lockande ämnesrad som innehåller ord som ”rabatt” och ”begränsat erbjudande” för att få så många som möjligt att öppna ditt mejl.
 

2. Dialog i sociala medier
Samtidigt som en mejlkampanj är ett bra sätt att nå ut med så kallad envägskommunikation, är sociala medier en bra kanal för att få igång en dialog med dina kunder. Publicera inlägg som dina kunder är intresserade av så som bilder, videor, nyhetsuppdateringar och kundrecensioner. Se även till att svara när någon av dina kunder kommenterar dina uppslag. Genom att dina uppslag kommer upp i dina kunders nyhetsflöde blir de påminda om att du finns och att det kanske är dags att boka en ny tid.
 

3. Få dina kunders vänner till salongen
Att de kunder som klipper sig hos dig rekommenderar ett besök i din salong väger tungt för de potentiella kunderna. Ett sätt att få kunder att rekrytera sina vänner på är att dela ut tryckta rabattkort som du ger till dina mest nöjda kunder. De fyller i sitt namn på rabattkorten som de sedan ger vidare till sina vänner. Om de till exempel får in fem nya kunder som har med sig rabattkortet med deras namn på får de själva en viss procent i rabatt på nästa behandling.
 

4. Introducera en man
Män är bra salongskunder; de kommer ofta, är lojala och vill gärna investera i produkter. Genom att ge dina kvinnliga kunder ett erbjudande som de kan dela vidare till sina manliga vänner kan du snabbt få fler manliga kunder i salongen. Planera kampanjen så att den pågår två gånger per år när det kanske inte är så mycket annat som händer, till exempel vid mars/april eller september/oktober.

Text: Camilla Svensson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 1 2017.

Här kan du klicka vidare till del 1 och 2 i marknadsföringsserien: Få din salong att synas på rätt ställen och Få kunder till salongen.

..

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Holiday Boxes från Maria Nila

Holiday Boxes från Maria Nila

Maria Nila lanserar nya Holiday Boxes med deras nya exklusiva 100% veganska handtvålar! Läs mer här.
Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Nu när julen närmar sig erbjuder Schwarzkopf fina necessärer innehållande populära vård- och stylingprodukter. Vid varje såld julförpackning går 5 kr till Shaping Futures. In och läs mer här!
O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&M uppdaterar styling och volymprodukten Rootalicious med ett nytt stilfullt utseende, nytt förbättrat munstycke och kommer nu istället i en ny mousseform.
Nya tillskott i Joico's shake-familj

Nya tillskott i Joico's shake-familj

Body Shake och Beach Shake är de hetaste nya tillskotten i Joico's shake-familj.
TIMELESS – två nya saxar från JAGUAR

TIMELESS – två nya saxar från JAGUAR

Saxar som har något att säga. Nya TIMELESS från JAGUAR är en hyllning till de oförglömliga saxklassikerna.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

För 15:e året i rad anordnades den världsomspännande tävlingen Wella TrendVision Awards i London. Följ med bland nya trender ock kreativitet i massor!
Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I helgen var det ännu en gång dags för det storslagna Goldwell & KMS Global Zoom Event, denna gången i kulturstaden Barcelona. Läs och se bilder från eventet här:
Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Klipp, färg, styling och högaktuella trender. Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona var en riktig inspirationsboost inför hösten. Se alla bilder från helgen här!
Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Clarion Sign var fullsatt med förväntansfulla frisörer när Schwarzkopf Professional presenterade sin nya AW17-kollektion, samt bjöd på trendrapport och Look & Learn. In och se bilderna från kvällen här!
Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

På Sankt Jörgen Park var det full fokus på färg när EDGE Cosmetics anordnade utbildningshelg i Göteborg för ett 30-tal frisörer från Norrtälje till Malmö.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Fiorella Geraci

Fiorella Geraci

Från Buenos Aires och Stockholm till Växjö och världen. Fiorellas kämparglöd och talang har gjort henne till salongsägare, medlem i Revlon Professional och Alterna Haircares internationella team, trefaldig vinnare av Style Masters och nu även nominerad till Årets Frisör 2017 i Avantgarde. Läs och låt dig inspireras av duktiga Fiorella Geraci!
Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har träffat stjärnfrisören Dani Abunar för att prata fokus, företagande och framtid. Dani har vunnit otaliga priser både nationellt och internationellt och driver Victor | Noblesse i Göteborg tillsammans med sin livspartner Marlene.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!