leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Få fler stamkunder till salongen

Har du svårt att få dina kunder att komma tillbaka till dig regelbundet? Använd dina egna kanaler och påminn dem om att du finns! Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie där du får tips på hur du kan få kunderna att komma tillbaka till salongen.

 Så får du fler stamkunder till salongen - Tips & trix

Att driva en salong är inte det lättaste. Det krävs både mod och hjärta för att lyckas. Att våga investera både pengar och din egen tid när du inte tar emot kunder är svårt men värt det i längden. Frisörbranschens hårda konkurrens, ombytliga kunder och nya utmaningar varje dag kan göra det svårt att hålla fokus.

Som salongsägare ska marknadsföring inte vara din primära syssla men det är en viktig del för att få affärerna att blomstra. Planera därför noga vad du ska satsa på och följ planen varje dag så att det inte glöms bort i allt annat som måste fixas. Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie i tre delar; Få din salong att synas på rätt ställen, Få kunder till salongen och Få fler stamkunder till salongen.
 

Få fler stamkunder till salongen
Att marknadsföra en salong handlar inte bara om att få nya kunder, du måste också se till att dina existerande kunder kommer tillbaka. Att få kunder in i salongen en gång är alltid bra men att skapa en återkommande kundbas är det som kommer att få din salong att växa på sikt. Konkurrensen i frisörbranschen är stenhård så se alltid till att ge dina kunder fler anledningar att gå till, och komma tillbaka till dig. Här följer fyra tips på hur du kan påminna dina kunder och ge dem ytterligare argument för att besöka din salong.
 

1. Engagera kunderna med e-post
Det låter kanske mossigt men det lättaste sättet att hålla kontakten med dina befintliga kunder är via e-post. Nästan alla människor har idag ett mejlkonto och de flesta kollar mejlen nästa varje dag. Många har även tillgång till mejlen i mobilen och får notiser varje gång ett mejl landar i inboxen. Fråga alla kunder som kliver in i din salong om du kan få deras mejladress för att skicka erbjudanden till dem. För att marknadsföra salongen effektivt via e-post ska du erbjuda dina kunder något exklusivt som fångar deras intresse. Beskriv tydligt vad mejlet innehåller med en lockande ämnesrad som innehåller ord som ”rabatt” och ”begränsat erbjudande” för att få så många som möjligt att öppna ditt mejl.
 

2. Dialog i sociala medier
Samtidigt som en mejlkampanj är ett bra sätt att nå ut med så kallad envägskommunikation, är sociala medier en bra kanal för att få igång en dialog med dina kunder. Publicera inlägg som dina kunder är intresserade av så som bilder, videor, nyhetsuppdateringar och kundrecensioner. Se även till att svara när någon av dina kunder kommenterar dina uppslag. Genom att dina uppslag kommer upp i dina kunders nyhetsflöde blir de påminda om att du finns och att det kanske är dags att boka en ny tid.
 

3. Få dina kunders vänner till salongen
Att de kunder som klipper sig hos dig rekommenderar ett besök i din salong väger tungt för de potentiella kunderna. Ett sätt att få kunder att rekrytera sina vänner på är att dela ut tryckta rabattkort som du ger till dina mest nöjda kunder. De fyller i sitt namn på rabattkorten som de sedan ger vidare till sina vänner. Om de till exempel får in fem nya kunder som har med sig rabattkortet med deras namn på får de själva en viss procent i rabatt på nästa behandling.
 

4. Introducera en man
Män är bra salongskunder; de kommer ofta, är lojala och vill gärna investera i produkter. Genom att ge dina kvinnliga kunder ett erbjudande som de kan dela vidare till sina manliga vänner kan du snabbt få fler manliga kunder i salongen. Planera kampanjen så att den pågår två gånger per år när det kanske inte är så mycket annat som händer, till exempel vid mars/april eller september/oktober.

Text: Camilla Svensson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 1 2017.

Här kan du klicka vidare till del 1 och 2 i marknadsföringsserien: Få din salong att synas på rätt ställen och Få kunder till salongen.

..

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Inför sommaren 2017 tar Kérastase färgvård till en ny nivå med nya Les Touches Chromatiques - färgkorrigerande hårvård för färgbehandlat hår.
Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Nu lanserar Rapunzel of Sweden en helt ny produkt speciellt framtagen för att ge fylligare hår, även på toppen av huvudet. Läs om Rapunzel® Top Piece här:
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands hittar ni nu Root Cover - en färgspray som täcker utväxt och grått hår mellan salongsbesöken. Läs mer om produktnyheten från KC Professional här:
​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

The Black Mask är en fantastisk mask som tar bort pormaskar, finnar och akne och motverkar de första ålderstecknen. Du kan just nu hitta denna produkt på Hairmail!
Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Nu är den äntligen här! I väskan finner du en Texturizing Salt Spray, en Silk Perfume, en fantastiskt doft för håret samt en Balmain kam. Läs mer här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:
Intercoiffure World Congress i Japan

Intercoiffure World Congress i Japan

Håreliten samlades i Japan för Intercoiffure World Congress, som även detta år var fullspäckat med inspirerande visningar och galashower!
KMS event med Edwin Raaijmakers

KMS event med Edwin Raaijmakers

Ungefär 45 frisörer var på nya Goldwell & KMS Academy i Stockholm förra veckan för att se KMS artist Edwin Raaijmakers från Nederländerna som var på besök i Sverige. Läs mer här!
Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 är i full gång och nu kan de sex finalister presenteras. Se de inspirerande bidragen här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anela Muminhodzic (Q&A)

Anela Muminhodzic (Q&A)

Anela Muminhodzic är frisör på Victor | Noblesse i Göteborg och vinnare av Årets Nykoming 2015. Här svarar hon på några frågor om sig själv, sin inspiration och sina framtidsplaner.
Marta Spizewska

Marta Spizewska

Resor, glamourösa visningar och utbildningar världen över. Hair Magazine stal en pratstund med Marta Spizewska, kreativ chef för Wella i Norden.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en somrig och romantisk håruppsättning som passar perfekt till sommarens alla fester och bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Låt dig inspireras av Björn Axéns senaste "How to get the look" video och lär dig att skapa de perfekta klassiska lockarna för sommarens fester!
Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

The BLAZOR är ett revolutionerande hårklippningsverktyg som är enkelt och säkert att använda.
Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Med Wavys smarta bokningssystem är det enkelt att hantera kalendern på salongen. Ta en titt på hur du använder Wavy!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.