leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Få fler stamkunder till salongen

Har du svårt att få dina kunder att komma tillbaka till dig regelbundet? Använd dina egna kanaler och påminn dem om att du finns! Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie där du får tips på hur du kan få kunderna att komma tillbaka till salongen.

 Så får du fler stamkunder till salongen - Tips & trix

Att driva en salong är inte det lättaste. Det krävs både mod och hjärta för att lyckas. Att våga investera både pengar och din egen tid när du inte tar emot kunder är svårt men värt det i längden. Frisörbranschens hårda konkurrens, ombytliga kunder och nya utmaningar varje dag kan göra det svårt att hålla fokus.

Som salongsägare ska marknadsföring inte vara din primära syssla men det är en viktig del för att få affärerna att blomstra. Planera därför noga vad du ska satsa på och följ planen varje dag så att det inte glöms bort i allt annat som måste fixas. Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie i tre delar; Få din salong att synas på rätt ställen, Få kunder till salongen och Få fler stamkunder till salongen.
 

Få fler stamkunder till salongen
Att marknadsföra en salong handlar inte bara om att få nya kunder, du måste också se till att dina existerande kunder kommer tillbaka. Att få kunder in i salongen en gång är alltid bra men att skapa en återkommande kundbas är det som kommer att få din salong att växa på sikt. Konkurrensen i frisörbranschen är stenhård så se alltid till att ge dina kunder fler anledningar att gå till, och komma tillbaka till dig. Här följer fyra tips på hur du kan påminna dina kunder och ge dem ytterligare argument för att besöka din salong.
 

1. Engagera kunderna med e-post
Det låter kanske mossigt men det lättaste sättet att hålla kontakten med dina befintliga kunder är via e-post. Nästan alla människor har idag ett mejlkonto och de flesta kollar mejlen nästa varje dag. Många har även tillgång till mejlen i mobilen och får notiser varje gång ett mejl landar i inboxen. Fråga alla kunder som kliver in i din salong om du kan få deras mejladress för att skicka erbjudanden till dem. För att marknadsföra salongen effektivt via e-post ska du erbjuda dina kunder något exklusivt som fångar deras intresse. Beskriv tydligt vad mejlet innehåller med en lockande ämnesrad som innehåller ord som ”rabatt” och ”begränsat erbjudande” för att få så många som möjligt att öppna ditt mejl.
 

2. Dialog i sociala medier
Samtidigt som en mejlkampanj är ett bra sätt att nå ut med så kallad envägskommunikation, är sociala medier en bra kanal för att få igång en dialog med dina kunder. Publicera inlägg som dina kunder är intresserade av så som bilder, videor, nyhetsuppdateringar och kundrecensioner. Se även till att svara när någon av dina kunder kommenterar dina uppslag. Genom att dina uppslag kommer upp i dina kunders nyhetsflöde blir de påminda om att du finns och att det kanske är dags att boka en ny tid.
 

3. Få dina kunders vänner till salongen
Att de kunder som klipper sig hos dig rekommenderar ett besök i din salong väger tungt för de potentiella kunderna. Ett sätt att få kunder att rekrytera sina vänner på är att dela ut tryckta rabattkort som du ger till dina mest nöjda kunder. De fyller i sitt namn på rabattkorten som de sedan ger vidare till sina vänner. Om de till exempel får in fem nya kunder som har med sig rabattkortet med deras namn på får de själva en viss procent i rabatt på nästa behandling.
 

4. Introducera en man
Män är bra salongskunder; de kommer ofta, är lojala och vill gärna investera i produkter. Genom att ge dina kvinnliga kunder ett erbjudande som de kan dela vidare till sina manliga vänner kan du snabbt få fler manliga kunder i salongen. Planera kampanjen så att den pågår två gånger per år när det kanske inte är så mycket annat som händer, till exempel vid mars/april eller september/oktober.

Text: Camilla Svensson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 1 2017.

Här kan du klicka vidare till del 1 och 2 i marknadsföringsserien: Få din salong att synas på rätt ställen och Få kunder till salongen.

..

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo Fabuloso är ett färgstärkande balsam som omedelbart förstärker hårfärgen samtidigt som det återfuktar, reparerar och ger håret glans.
Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture har utvecklats av backstage-stylister, och är en välanvänd backstage-hemlighet.
Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine Straightening Service ger dig det perfekta redskapet för att ge din kund det där vackra, släta håret hon alltid har drömt om. Läs mer här:
Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchells nya lerblekning är idealisk för frihandsapplicering, såsom balayage, slingor, contouring m.m
HH Simonsens nya Volume Hot Styler 32 mm och 38 mm

HH Simonsens nya Volume Hot Styler 32 mm och 38 mm

HH Simonsens nya Volume Hot Styler är allt du behöver för att skapa fylliga och glansiga lockar i ett svep.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Dani Abunar (Q&A)

Dani Abunar (Q&A)

En snabb intervju med Dani Abunar där vi får spännande info om hans karriär, drömmar och framtid.
Chriss Berner (Q&A)

Chriss Berner (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att ta ett snack med Chriss Berner, frisör på Novo i Stockholm, frilandstekniker för Schwarzkopf Professional och medaljör i frisör-SM, -EM & -VM. Läs om hennes tankar, tycken och karriär här:

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.