leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Eugene Souleiman - En abstrakt visionär

Thom Browne. Maison Margiela. Yohji Yamamoto. Jeremy Scott. Bakom frisyrerna vid några av modeveckornas främsta namn står Eugene Souleiman. Att branschen är i konstant förändring samt möjligheten att jobba med några av världens mest kreativa människor är det som driver honom.

Till Maison Margielas SS18 vsining under Paris Fashion Week stylades modellerna med små fjädrar. Här har han återskapat en av lookerna vid Wella Professionals pressevent i London.Till Maison Margielas SS18 vsining under Paris Fashion Week stylades modellerna med små fjädrar. Här har han återskapat en av lookerna vid Wella Professionals pressevent i London.

Modebranschen är en hård arena som kräver vilja, driv och engagemang att slå sig in på. Det är ett klimat i konstant förändring och långt ifrån alla som försöker lyckas. Någon som har lyckats, och trivs som fisken i vattnet, är Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director.

- Jag älskar det faktum att jag aldrig vet vad som ska hända och att sätta mig själv i ovanliga
situationer där jag får pressa mig själv. Jag kavlar upp ärmarna och gör det så bra
som jag bara kan. Förhoppningsvis kommer jag på något som jag inte har gjort förut.

I samband med Wella Professionals International TrendVision Awards i London
fick Hair Magazine en pratstund med världsstjärnan som idag är en av modevärldens mest eftertraktade stylister. Han har dessutom blivit nominerad till den prestigefulla titeln British Hairdresser of the Year, något han är både stolt och förvånad över.

- Jag skulle älska att vinna såklart och jag tror att det skulle vara bra för branschen på
ett sätt, att öppna upp mer för olika tankesätt.

Läs även: Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Visionärer och abstrakta tänkare
Thom Browne, Maison Margiela och Yohji Yamamoto är bara några kända namn där Eugene har haft sina fingrar med i håret vid säsongens visningar. Den ena mer kreativ än den andra.

- Jag är väldigt lyckligt lottad, jag jobbar med några av de mest kreativa människorna i modebranschen. De är inte designers på ett traditionellt sätt, de är mer visionärer. Jag älskar människorna jag arbetar med, de är mer abstrakta i sitt tänkande, precis som jag. Hur många stylister som jobbar vid visningarna varierar men Eugene har ett team på sex personer som han alltid arbetar tillsammans med.

- Utan dem skulle jag inte kunna göra det jag gör. Jag förlitar mig verkligen på dem och jag respekterar dem för att jobba med mig och för att de står ut med alla mina idéer. De
är öppna för alla möjligheter och de vill skapa nya.

Eugene berättar om när han och hans team skulle göra en visning för Maison Margiela, där John Galliano är Creative Director. Johns vision var att håret skulle kännas som att det hade gjorts väldigt snabbt, som att modellerna hade haft bråttom att få på sig sina jackor. Rörelse och fart, något som kändes väldigt ogjort. Eugene kom då på idén att de kunde ha så bråttom att de glömt att skölja ur schampot ur håret.

- Vi hällde schampo i en spann med lite vatten i och mixade det med en elvisp till det
blev skum, satte det på modellernas huvuden och när de gick längs catwalken såg det
fantastiskt ut.

Eugene Souleiman är Creative Director för Wella Professionals och var även med i juryn som utsåg vinnarna i årets TrendVision Awards. Foto: Wella ProfessionalsEugene Souleiman är Creative Director för Wella Professionals och var även med i juryn som utsåg vinnarna i årets TrendVision Awards. Foto: Wella Professionals

En av de mest uppmärksammade frisyrerna vid säsongens visningar var den här som Eugene skapade för Thom Browne SS18. Den kreativa processen tog över två månader med otaliga mejlkorrespondenser och referensbilder.En av de mest uppmärksammade frisyrerna vid säsongens visningar var den här som Eugene skapade för Thom Browne SS18. Den kreativa processen tog över två månader med otaliga mejlkorrespondenser och referensbilder.

En del av jobbet
Vid andra tillfällen är det inte lika kreativt. Det är inte alltid lätt när en designer har tänkt på sin visning i över ett halvår, letat inspiration och planerat allt in i minsta detalj. Eller när en designer har en speciell stil som de inte vill ändra. Eugene ser dock inte det som ett problem, det är det en del av jobbet.

- Det är inte annorlunda än när en kund kommer in i salongen. Du tar in den information
du får och ställer frågor som hjälper dig att anpassa din tankeprocess och komma fram till åt vilket håll ni ska. Ibland vill folk bli överraskade och ibland
säger de precis vad de vill ha. Han är noga med att poängtera att det viktigaste är att sätta kunden i fokus.

- Om någon vill ha en hästsvans så får de en hästsvans. I slutändan vill jag bara att de ska vara glada över det de har skapat och att de har kul. Jag sätter på musiken, gör lite hår, dricker kaffe och har kul tillsammans med tjejerna.

Öppen kommunikation
Även om designern har en klar bild av vad hen vill ha finns det alltid något de själva inte har tänkt på. Därför brukar Eugene presentera ett par extra möjligheter för att bredda
synfältet.

- Vid en provstyling har du kanske fyra modeller, alltså fyra huvuden, att leka med. Då kan du välja att ge dem vad de har bett om på de två första, ge dem lite av dig själv på det tredje och sedan något helt annat på det fjärde.

På så sätt blir kommunikationen med designern öppen och det är lättare att skapa något som båda är stolta över. Alla designers arbetar olika och hela modeindustrin är i konstant förändring. Därför kan man aldrig veta hur processen inför en visning kommer att se ut, det är också det som gör att det utvecklas.

- Processen är det som gör att det visuella uttrycket vid en show förändras. Eftersom processen är annorlunda blir slutresultatet annorlunda. Du kan inte förvänta dig att uppnå olika saker med samma process, den måste utvecklas.

Från 36 till 18
De senaste veckorna har Eugene bott på hotell och flygplan. Det är ett hektiskt liv men nu har han gått från att göra 36 visningar per säsong till att ”enbart” göra 18. Det beror dels på att branschen förändras men också för att han själv vill ha möjlighet att fokusera och göra det han gillar mest.

- Vissa saker kräver mycket mer energi än andra och jag vill hellre lägga min energi på att göra något som jag älskar. Just nu vill jag fokusera på mitt hantverk och inte bara erbjuda en tjänst. Istället för att göra provstylingar på tre timmar vill jag ha möjlighet att skapa något annorlunda.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

SLICY Black – den eleganta, ergonomiska saxen nu i svart

Den eleganta och ergonomiska saxen Slicy finns nu i en lyxig svart utgåva.
evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo Fabuloso är ett färgstärkande balsam som omedelbart förstärker hårfärgen samtidigt som det återfuktar, reparerar och ger håret glans.
Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture har utvecklats av backstage-stylister, och är en välanvänd backstage-hemlighet.
Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine Straightening Service ger dig det perfekta redskapet för att ge din kund det där vackra, släta håret hon alltid har drömt om. Läs mer här:
Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchells nya lerblekning är idealisk för frihandsapplicering, såsom balayage, slingor, contouring m.m

Annons

Nya shower se fler frisörshower

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Felix Wagneklev (Q&A)

Felix Wagneklev (Q&A)

Hair Magazine har fångat Felix Wagnerklev, trippelvinnaren i Årets Frisör 2015, för att få svar på några snabba frågor om hans arbete, karriär, tankar och tycken. Läs hans härligt personliga svar här:
Olivia Jonsson (Q&A)

Olivia Jonsson (Q&A)

Trots sin unga ålder har hon ett flertal medaljer och fina utmärkelser i bagaget. Senast för bara några veckor sedan kammade hon hem ännu ett SM-guld, denna gång i kategoin 'Bridal'. Läs om duktiga Olivia Jonsson här:

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.