leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Ett ännu effektivare Headzone

Headzone har alltid legat i framkant när det kommer till teknik som gör att de kan få mer tid till sina kunder. Onlinebutiken Wellastore är den senaste lösningen som salongskedjan använder för att effektivisera sina rutiner.

Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
 

Hair Magazine träffar Headzones ägare Nikos Vagelopoulos, salongschef Jennie Persson och Wellas Country Manager Leena Elmgren i en av Headzones salonger för att prata om effektivitet, kundservice och Wellastore.


Från frisörcenter till Headzone

Vårsolen lyser in genom de stora fönstren i salongen på S:t Eriksgatan, den nyaste av Headzones tre salonger i centrala Stockholm. Salongen är modernt och stilrent inredd med en strategisk placering precis vid S:t Eriksplan.

- Vi har fått en otrolig respons från kunderna, säger frisörkedjans grundare Nikos. Det är många som har saknat en Headzone i den här delen av stan.

Headzones historia börjar redan 1991 då den första salongen öppnade sina dörrar, då under namnet Frisörcenter. Företaget växte med fler salonger och ökade i popularitet. För att inte förväxlas med andra salonger valde Nikos att byta namn till Headzone 2007. Det blev en nystart för salongskedjan som nu har specialiserat sig inom färg och hårförlängningar.


Headzone har ett eget hårförlängningsmärke som finns i 47 nyanser.


Alltid i framkant

En del av Headzones filosofi är att alltid ligga i framkant med tekniska lösningar som förenklar för både kunderna och frisörerna. De var en av de första salongskedjorna i Stockholmsområdet som tog in kortläsare i salongerna, de hade kassaapparater även innan det fanns krav på att ha det och de var i framkant med att ta in bokningar via hemsidan.

- Vår kärnverksamhet är att ta hand om kunderna, konstaterar Nikos. Allt runt omkring, det nödvändiga, får inte ta för lång tid eller ta fokus från kunden. Det är också därför vi använder Wellastore. Vi kan göra beställningar när det passar oss och inte när det passar någon annan.

- Tidigare har vi fått ringa vår kontaktperson eller kundservice för att lägga till beställningar. Som frisör är det inte alltid det passar att prata i telefon och det är inte heller alltid de har tid att svara precis när jag ringer, säger Jennie

Läs även: Leena Elmgren, Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.
Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.


Service 24/7

Wellas Country Manager Leena Elmgren förklarar att det är just av den anledningen de har lanserat Wellastore; för att kunna erbjuda sina kunder service dygnet runt.

- Det ligger rätt i tiden, säger Leena. Att beställa själv och använda digitala verktyg är dagens sätt att handla. Vi hade ett liknande projekt för 13 år sedan men det var för tidigt. Då var det inte så många som hade datorer eller använde internet men nu är det en helt annan värld, så det var dags att komma tillbaka.

 

Pilottestade Wellastore

Wellastore lanserades i Sverige, som första land i Norden, i slutet av oktober. Redan innan dess var Headzone och Jennie med i en pilotgrupp som fick testa sajten och komma med feedback till Wella.

- Det var jättekul att få vara testpilot för Wellastore, säger Jennie. Dels fick jag lära mig hur mycket smidigare det blir att beställa online och dels fick jag vara med och ge feedback på hur man lättare kunde hitta produkterna.

Alla salonger som pilottestade sajten har fortsatt att använda Wellastore för sina beställningar. Idag är det över 1000 salonger i Norden som använder online-butiken och antalet växer stadigt dag för dag.

 Salong Headzone i Stockholm
Inredningen i salongen på S:t Eriksgatan är modern och stilren.


Bättre överblick

Wellastore gör det möjligt att handla när som helst på dygnet, få mer information om produkterna och få en överblick över alla beställningar, fakturor och leveranser. Jennie sköter beställningarna till alla Headzones salonger och gör två beställningar per salong i veckan.

- Jag är lite av ett kontrollfreak, berättar Jennie. På Wellastore kan jag enkelt gå tillbaka och kolla beställningarna och se att jag fått med allt. Jag behöver inte heller vara på plats rent fysiskt på alla tre salongerna utan jag kan logga in var som helst och beställa det som behövs.

- I slutändan kommer det här också att leda till bättre ekonomi för salongen, när vi får en känsla av vad vi beställer, flikar Nikos in. Att ha för mycket på lager kostar, men med Wellastore blir det mer effektivt och vi får en bättre överblick.

Läs även: Tejp Extensions i 47st nyanser hos Headzone


Ett effektivt komplement

Målet med Wellastore är inte att all försäljning ska gå via sajten i framtiden utan att det ska vara ett komplement och finnas tillgängligt för de salonger som föredrar att beställa via nätet. Wellas Business

Consultants kommer fortfarande att besöka salongerna men tiden kommer att användas mer effektivt.

- Istället för att lägga tid på att ta beställningar vid mötena kan konsulterna fokusera på produktutbildningar, att stötta frisörerna och att följa upp på aktiviteter och kampanjer, säger Leena.

Tidigare har Jennie träffat sin kontaktperson från Wella en gång i veckan och följt upp med minst ett telefonsamtal i veckan för att göra beställningar. Nu träffas de istället ungefär en gång per månad.

 Salong Headzone i Stockholm
Med hjälp av Wellastore har Headzone alltid ett fullt färglager.


Hårförlängningar i ett steg

Att Headzone kan hårförlängningar är vida känt i stan. De har till och med sitt eget hårförlängningsmärke, Headzone Premium Hair Extentions.

- Vi har märkt en ökning av kunder som gör långa behandlingar där de färgar håret och sätter i hårförlängningar vid samma tillfälle, berättar Nikos. I och med att vi har vårt eget hårförlängningsmärke har vi alltid rätt färg på lager. På så sätt behöver vi inte färga kundens hår vid ett tillfälle, beställa håret och be kunden komma tillbaka för isättning vid ett annat.

- Genom samarbetet med Wella har vi specialiserat oss inom färg och nu med Wellastore är det supersmidigt att dessutom alltid ha ett välfyllt färglager, lägger Jennie till.

Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.
Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.

Text: Camilla Svensson
Foto: Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Henrik Danielsson

Henrik Danielsson

På en av hans fyra frisörsalonger i Malmö träffar vi Henrik Danielsson och får ta del av hans historia. Han började som hjälpreda i sin mammas salong, och är idag både frisör och salongägare av frisörkedjan HeadOn.
Dejan Cekanovic

Dejan Cekanovic

Dejan har alltid gått sin egen väg. Vägen har varit långt ifrån rak men den har tagit honom till London, Paris och New York och nu till hans egen studio i Hammarbyhöjden. Hair Magazine fick chansen att träffa Dejan OCH hans livsverk - dockorna.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!