leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Ett ännu effektivare Headzone

Headzone har alltid legat i framkant när det kommer till teknik som gör att de kan få mer tid till sina kunder. Onlinebutiken Wellastore är den senaste lösningen som salongskedjan använder för att effektivisera sina rutiner.

Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
 

Hair Magazine träffar Headzones ägare Nikos Vagelopoulos, salongschef Jennie Persson och Wellas Country Manager Leena Elmgren i en av Headzones salonger för att prata om effektivitet, kundservice och Wellastore.


Från frisörcenter till Headzone

Vårsolen lyser in genom de stora fönstren i salongen på S:t Eriksgatan, den nyaste av Headzones tre salonger i centrala Stockholm. Salongen är modernt och stilrent inredd med en strategisk placering precis vid S:t Eriksplan.

- Vi har fått en otrolig respons från kunderna, säger frisörkedjans grundare Nikos. Det är många som har saknat en Headzone i den här delen av stan.

Headzones historia börjar redan 1991 då den första salongen öppnade sina dörrar, då under namnet Frisörcenter. Företaget växte med fler salonger och ökade i popularitet. För att inte förväxlas med andra salonger valde Nikos att byta namn till Headzone 2007. Det blev en nystart för salongskedjan som nu har specialiserat sig inom färg och hårförlängningar.


Headzone har ett eget hårförlängningsmärke som finns i 47 nyanser.


Alltid i framkant

En del av Headzones filosofi är att alltid ligga i framkant med tekniska lösningar som förenklar för både kunderna och frisörerna. De var en av de första salongskedjorna i Stockholmsområdet som tog in kortläsare i salongerna, de hade kassaapparater även innan det fanns krav på att ha det och de var i framkant med att ta in bokningar via hemsidan.

- Vår kärnverksamhet är att ta hand om kunderna, konstaterar Nikos. Allt runt omkring, det nödvändiga, får inte ta för lång tid eller ta fokus från kunden. Det är också därför vi använder Wellastore. Vi kan göra beställningar när det passar oss och inte när det passar någon annan.

- Tidigare har vi fått ringa vår kontaktperson eller kundservice för att lägga till beställningar. Som frisör är det inte alltid det passar att prata i telefon och det är inte heller alltid de har tid att svara precis när jag ringer, säger Jennie

Läs även: Leena Elmgren, Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.
Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.


Service 24/7

Wellas Country Manager Leena Elmgren förklarar att det är just av den anledningen de har lanserat Wellastore; för att kunna erbjuda sina kunder service dygnet runt.

- Det ligger rätt i tiden, säger Leena. Att beställa själv och använda digitala verktyg är dagens sätt att handla. Vi hade ett liknande projekt för 13 år sedan men det var för tidigt. Då var det inte så många som hade datorer eller använde internet men nu är det en helt annan värld, så det var dags att komma tillbaka.

 

Pilottestade Wellastore

Wellastore lanserades i Sverige, som första land i Norden, i slutet av oktober. Redan innan dess var Headzone och Jennie med i en pilotgrupp som fick testa sajten och komma med feedback till Wella.

- Det var jättekul att få vara testpilot för Wellastore, säger Jennie. Dels fick jag lära mig hur mycket smidigare det blir att beställa online och dels fick jag vara med och ge feedback på hur man lättare kunde hitta produkterna.

Alla salonger som pilottestade sajten har fortsatt att använda Wellastore för sina beställningar. Idag är det över 1000 salonger i Norden som använder online-butiken och antalet växer stadigt dag för dag.

 Salong Headzone i Stockholm
Inredningen i salongen på S:t Eriksgatan är modern och stilren.


Bättre överblick

Wellastore gör det möjligt att handla när som helst på dygnet, få mer information om produkterna och få en överblick över alla beställningar, fakturor och leveranser. Jennie sköter beställningarna till alla Headzones salonger och gör två beställningar per salong i veckan.

- Jag är lite av ett kontrollfreak, berättar Jennie. På Wellastore kan jag enkelt gå tillbaka och kolla beställningarna och se att jag fått med allt. Jag behöver inte heller vara på plats rent fysiskt på alla tre salongerna utan jag kan logga in var som helst och beställa det som behövs.

- I slutändan kommer det här också att leda till bättre ekonomi för salongen, när vi får en känsla av vad vi beställer, flikar Nikos in. Att ha för mycket på lager kostar, men med Wellastore blir det mer effektivt och vi får en bättre överblick.

Läs även: Tejp Extensions i 47st nyanser hos Headzone


Ett effektivt komplement

Målet med Wellastore är inte att all försäljning ska gå via sajten i framtiden utan att det ska vara ett komplement och finnas tillgängligt för de salonger som föredrar att beställa via nätet. Wellas Business

Consultants kommer fortfarande att besöka salongerna men tiden kommer att användas mer effektivt.

- Istället för att lägga tid på att ta beställningar vid mötena kan konsulterna fokusera på produktutbildningar, att stötta frisörerna och att följa upp på aktiviteter och kampanjer, säger Leena.

Tidigare har Jennie träffat sin kontaktperson från Wella en gång i veckan och följt upp med minst ett telefonsamtal i veckan för att göra beställningar. Nu träffas de istället ungefär en gång per månad.

 Salong Headzone i Stockholm
Med hjälp av Wellastore har Headzone alltid ett fullt färglager.


Hårförlängningar i ett steg

Att Headzone kan hårförlängningar är vida känt i stan. De har till och med sitt eget hårförlängningsmärke, Headzone Premium Hair Extentions.

- Vi har märkt en ökning av kunder som gör långa behandlingar där de färgar håret och sätter i hårförlängningar vid samma tillfälle, berättar Nikos. I och med att vi har vårt eget hårförlängningsmärke har vi alltid rätt färg på lager. På så sätt behöver vi inte färga kundens hår vid ett tillfälle, beställa håret och be kunden komma tillbaka för isättning vid ett annat.

- Genom samarbetet med Wella har vi specialiserat oss inom färg och nu med Wellastore är det supersmidigt att dessutom alltid ha ett välfyllt färglager, lägger Jennie till.

Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.
Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.

Text: Camilla Svensson
Foto: Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wella Professionals lanserar EIMI Ocean Spritz Love Edition

Wella Professionals lanserar EIMI Ocean Spritz Love Edition

För att styrka Wella Professionals partnerskap med Stockholm Pride 2017 lanseras nu en ny, färgrik stylingprodukt – EIMI Ocean Spritz Love Edition.
Revlon lanserar d:fi Matte Clay

Revlon lanserar d:fi Matte Clay

Det nya vaxet från d:fi har en stark hållning med en matt finish och som ger ett bra grepp samt textur. Läs mer om vaxet här.
Volumizing Brush från HH Simonsen är äntligen tillbaka!

Volumizing Brush från HH Simonsen är äntligen tillbaka!

HH Simonsen Volumizing Brush är perfekt att använda vid föntorkning. Du hittar den hos Tendenz.
IGORA ROYAL Absolutes hos Schwarzkopf Professional

IGORA ROYAL Absolutes hos Schwarzkopf Professional

Schwarzkopf Professionals lanserar en ny färgserie från Igora Royal. Den nya färgserie består av fyra nyanser som innehåller ett unikt Pro-Age komplex som täcker 100% grått hår.
Style Masters Double or Nothing hos Revlon

Style Masters Double or Nothing hos Revlon

I samband med Style Master eventet i Bryssel har Revlon nu lanserat Style Masters Double or Nothing - Fyra unika och trendsättande produkter som ger fantastisk textur. Se produkterna här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sång, trender och nationella vinnare på Wella Live

Sång, trender och nationella vinnare på Wella Live

I helgen var det åter igen dags för Wella Live. 330 frisörer bjöds in till festen som var i Glashuset på Djurgården i Stockholm. Läs mer om den fantastiska dagen och om vinnarna här!
Schwarzkopf Professional European Show i London

Schwarzkopf Professional European Show i London

Klassisk Art Deco i pastell ramade in årets europeiska Essential Looks show med Schwarzkopf Professional i London.
Artègo Sverige visade sommaruppsättningar på Skofabriken

Artègo Sverige visade sommaruppsättningar på Skofabriken

På Skofabriken i Stockholm bjöd Moduline in till en kväll med fokus på sommarens uppsättningar och färger tillsammans med Artègo Sverige och Karin Andersson från Karpea Hair Art & Education.
Revlon Style Masters i Bryssel - Ett av världens största frisörevent

Revlon Style Masters i Bryssel - Ett av världens största frisörevent

Över 3 500 frisörer från 60 länder samlades i Bryssel för att ta del av de senaste trenderna från Revlon Professional och heja på de tävlande i Style Masters International Contest och American Crew All-Star Challenge.
Fest och färger med HeadBrands, Mazella&Palmer och Fudge

Fest och färger med HeadBrands, Mazella&Palmer och Fudge

Det var en stor fest när Mazella & Palmer och Fudge Professional besökte Danmark för första gången tillsammans med HeadBrands för ett show i centrala Köpenhamn.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Jessica Davinski

Jessica Davinski

Jessica Davinskis historia om hennes spännande väg till drömjobbet som frisörtekniker för Farouk Systems.
Benjamin Martin (2017)

Benjamin Martin (2017)

Under Sebastian Professionals event i Berlin hade Benjamin många järn i elden. Hair Magazine lyckades fånga honom till en exklusiv intervju. Läs om Sebastians Global Capability Trainer, Benjamin Martin här:

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.
Fudge Professional backstage Ash Infusions

Fudge Professional backstage Ash Infusions

Följ med X-presions kreativa team backstage frisyrkollektionen Ash Infusions där de nya Fudge-färgerna visar vad de går för!
KMS lanserar nya Moistrepair cleansing conditioner

KMS lanserar nya Moistrepair cleansing conditioner

KMS och Simon Miller från KMS Global Style Council visar och berättar om Moistrepair i denna video. Se den här.
Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Här kommer en ny tutorial från Björn Axén! Här får du inspiration till en elegant och avslappnad hårstyling - Perfekt till sommarens bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en snabb, enkel och snygg håruppsättning som helt klart kommer att uppskattas av dina festglada kunder.