leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Ett ännu effektivare Headzone

Headzone har alltid legat i framkant när det kommer till teknik som gör att de kan få mer tid till sina kunder. Onlinebutiken Wellastore är den senaste lösningen som salongskedjan använder för att effektivisera sina rutiner.

Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
Nikos och Jennie i Headzones pampiga entré.
 

Hair Magazine träffar Headzones ägare Nikos Vagelopoulos, salongschef Jennie Persson och Wellas Country Manager Leena Elmgren i en av Headzones salonger för att prata om effektivitet, kundservice och Wellastore.


Från frisörcenter till Headzone

Vårsolen lyser in genom de stora fönstren i salongen på S:t Eriksgatan, den nyaste av Headzones tre salonger i centrala Stockholm. Salongen är modernt och stilrent inredd med en strategisk placering precis vid S:t Eriksplan.

- Vi har fått en otrolig respons från kunderna, säger frisörkedjans grundare Nikos. Det är många som har saknat en Headzone i den här delen av stan.

Headzones historia börjar redan 1991 då den första salongen öppnade sina dörrar, då under namnet Frisörcenter. Företaget växte med fler salonger och ökade i popularitet. För att inte förväxlas med andra salonger valde Nikos att byta namn till Headzone 2007. Det blev en nystart för salongskedjan som nu har specialiserat sig inom färg och hårförlängningar.


Headzone har ett eget hårförlängningsmärke som finns i 47 nyanser.


Alltid i framkant

En del av Headzones filosofi är att alltid ligga i framkant med tekniska lösningar som förenklar för både kunderna och frisörerna. De var en av de första salongskedjorna i Stockholmsområdet som tog in kortläsare i salongerna, de hade kassaapparater även innan det fanns krav på att ha det och de var i framkant med att ta in bokningar via hemsidan.

- Vår kärnverksamhet är att ta hand om kunderna, konstaterar Nikos. Allt runt omkring, det nödvändiga, får inte ta för lång tid eller ta fokus från kunden. Det är också därför vi använder Wellastore. Vi kan göra beställningar när det passar oss och inte när det passar någon annan.

- Tidigare har vi fått ringa vår kontaktperson eller kundservice för att lägga till beställningar. Som frisör är det inte alltid det passar att prata i telefon och det är inte heller alltid de har tid att svara precis när jag ringer, säger Jennie

Läs även: Leena Elmgren, Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.
Med Wellastore kan Headzone beställa produkter från alla Wellas märken som ingår i deras avtal.


Service 24/7

Wellas Country Manager Leena Elmgren förklarar att det är just av den anledningen de har lanserat Wellastore; för att kunna erbjuda sina kunder service dygnet runt.

- Det ligger rätt i tiden, säger Leena. Att beställa själv och använda digitala verktyg är dagens sätt att handla. Vi hade ett liknande projekt för 13 år sedan men det var för tidigt. Då var det inte så många som hade datorer eller använde internet men nu är det en helt annan värld, så det var dags att komma tillbaka.

 

Pilottestade Wellastore

Wellastore lanserades i Sverige, som första land i Norden, i slutet av oktober. Redan innan dess var Headzone och Jennie med i en pilotgrupp som fick testa sajten och komma med feedback till Wella.

- Det var jättekul att få vara testpilot för Wellastore, säger Jennie. Dels fick jag lära mig hur mycket smidigare det blir att beställa online och dels fick jag vara med och ge feedback på hur man lättare kunde hitta produkterna.

Alla salonger som pilottestade sajten har fortsatt att använda Wellastore för sina beställningar. Idag är det över 1000 salonger i Norden som använder online-butiken och antalet växer stadigt dag för dag.

 Salong Headzone i Stockholm
Inredningen i salongen på S:t Eriksgatan är modern och stilren.


Bättre överblick

Wellastore gör det möjligt att handla när som helst på dygnet, få mer information om produkterna och få en överblick över alla beställningar, fakturor och leveranser. Jennie sköter beställningarna till alla Headzones salonger och gör två beställningar per salong i veckan.

- Jag är lite av ett kontrollfreak, berättar Jennie. På Wellastore kan jag enkelt gå tillbaka och kolla beställningarna och se att jag fått med allt. Jag behöver inte heller vara på plats rent fysiskt på alla tre salongerna utan jag kan logga in var som helst och beställa det som behövs.

- I slutändan kommer det här också att leda till bättre ekonomi för salongen, när vi får en känsla av vad vi beställer, flikar Nikos in. Att ha för mycket på lager kostar, men med Wellastore blir det mer effektivt och vi får en bättre överblick.

Läs även: Tejp Extensions i 47st nyanser hos Headzone


Ett effektivt komplement

Målet med Wellastore är inte att all försäljning ska gå via sajten i framtiden utan att det ska vara ett komplement och finnas tillgängligt för de salonger som föredrar att beställa via nätet. Wellas Business

Consultants kommer fortfarande att besöka salongerna men tiden kommer att användas mer effektivt.

- Istället för att lägga tid på att ta beställningar vid mötena kan konsulterna fokusera på produktutbildningar, att stötta frisörerna och att följa upp på aktiviteter och kampanjer, säger Leena.

Tidigare har Jennie träffat sin kontaktperson från Wella en gång i veckan och följt upp med minst ett telefonsamtal i veckan för att göra beställningar. Nu träffas de istället ungefär en gång per månad.

 Salong Headzone i Stockholm
Med hjälp av Wellastore har Headzone alltid ett fullt färglager.


Hårförlängningar i ett steg

Att Headzone kan hårförlängningar är vida känt i stan. De har till och med sitt eget hårförlängningsmärke, Headzone Premium Hair Extentions.

- Vi har märkt en ökning av kunder som gör långa behandlingar där de färgar håret och sätter i hårförlängningar vid samma tillfälle, berättar Nikos. I och med att vi har vårt eget hårförlängningsmärke har vi alltid rätt färg på lager. På så sätt behöver vi inte färga kundens hår vid ett tillfälle, beställa håret och be kunden komma tillbaka för isättning vid ett annat.

- Genom samarbetet med Wella har vi specialiserat oss inom färg och nu med Wellastore är det supersmidigt att dessutom alltid ha ett välfyllt färglager, lägger Jennie till.

Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.
Wellas Country Manager Leena Elmgren, Headzones ägare Nikos Vagelopoulos och salongschef Jennie Persson.

Text: Camilla Svensson
Foto: Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Återfukta och skydda ditt blonda hår med Joico Blonde Life Brightening Veil spray- nu hos Tendenz
Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

En 2-in-1 produkt med både torrschampo och stylingspray som får håret att se, kännas och dofta fräscht igen. Läs mer här!
Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Nõberu of Sweden Face Mouisturiser är en lätt ansiktskräm för män. Den innehåller grönt te och vårdande oljor som lämnar din hy återfuktad utan att kännas fet!
IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic är för dem som letar efter ett perm-system som levererar perfekta resultat varje gång - Nu hos Trade Hair Supplies!
Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

En formbar pomada med hård stadga och hög glans som ger bra kontroll under hela dagen utan att håret känns stelt, blir torrt eller flagnar!

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Kreativa frisyrer tog plats på scen på Recykling Fashion Show i Karlskrona när salong Etage stod för frisyrerna. Se bilderna från visningen här!
Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Kärlek, frihet och allas rätt att vara sig själv och älska den de vill. Wella Professionnals var en av huvudsponsorerna till festivalen och hade självklart en vagn med i paraden. Läs mer här!
De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

Nu har medaljörerna i nationella Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorierna – New Talent, Creative Colorist och Partner - blivit korade! Se de duktiga vinnarna här!
L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Christer Hertzberg Haddad

Christer Hertzberg Haddad

Som president för Intercoiffure Sverige representerar han Sverige som frisörland inför hela världen. Läs en spännande intervju om en av Sveriges mest meriterade frisörer med över 30 år i branschen.
Bobby Oduncu

Bobby Oduncu

Hair Magazine fick chansen att träffa Bobby Oduncu, Sveriges mest kända kändisfrisör, för en dag med prat om träning, drömmar och att vara lycklig. Läs det spännande porträttet om hans mardrömslika motgångar och stora framgångar som tagit honom dit han befinner sig idag.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!