leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Anders Schönemann - En man med koll på Catwalken

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen. Deras trendanalyser, Essential Looks, har ett stort inflytande över hårmodet och påverkar hur frisörer jobbar i salonger över i stort sett hela världen.

 Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.

Som frisör är det a och o att hänga med i trender och mode. En filmstjärna som visar upp en ny frisyr på röda mattan kan skapa en trend på ett ögonblick, och huruvida det är åttiotalsrevival eller rymdmode som gäller på modehusens visningar spelar stor roll för vilken typ av frisyrer som blir populära. Ett sätt för salongsägare att hålla sig á jour med trenderna är Schwarzkopf Professionals Essential Looks. Två gånger om året ger frisörföretaget ut trendanalyser som baserar sig på vad som visats upp på de stora modehusens visningar runt om i världen.

– Essentials Looks är vår hyllning till modebranschen, kan man säga. Vi tar trenderna från de ofta ganska slutna catwalkvisningarna och kokar ner dem till stilar som kan användas i det dagliga arbetet i salongerna. Vi ger exempel på frisyrer som funkar i kommersiell verksamhet, säger Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service. De kläder som visas på modeveckorna runt om i världen, och som senare dyker upp i klädkedjornas butiker i mer lättburna och prisvärda varianter, ligger till grund för trenderna. Hänsyn tas till form, färg och textur, men även vilka tidsepoker som inspirerat modeskaparna.

– Vi vill ge frisörerna en kreativ plattform att stå på, en plattform som har sin utgångspunkt i rådande mode, säger Anders Schönemann.

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa


Tre trender

I mars månad presenteras vår- och sommarkollektionen och i september är höst- och vinterkollektionen redo att presenteras. Till varje omgång av Essential Looks väljs tre trender ut, och till varje trend skapas tre frisyrer i olika längder. Med respektive kollektion presenteras också en trendrapport från modeveckornas catwalk. I rapporten blandas modets influenser såsom accessoarer och makeup med kläder och hår. Arbetet med att ta fram trenderna och frisyrerna står bland annat Schwarzkopf Professional Global Ambassador Tyler Johnston för. En välrenommerad internationell stjärnfrisör som kanske är mest känd för David Beckhams ikoniska mohikanfrisyr från 2001. Men även Anders Schönemann är inblandad i utvecklingen av Essential Looks, hans team kommer in när de olika trenderna skall lanseras ut över hela världen.

Anders Schönemann i en ingående intervju.
Innovation är ett ledord för Schwarzkopf, som bland annat står bakom uppfinningen av kallpermanenten. ”Vi har satt upp ett mål att vara det mest innovativa företaget i världen 2015. Vi har 1200 anställda som arbetar med forskning och utveckling världen över”, säger Anders Schönemann.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls


Sassoonvisning avgörande

Anders har arbetat för Schwarzkopf sedan början av 80-talet. Först som frilansande tekniker och sedan som fast anställd. Han började sin bana som 17-åring på anrika Salong Noblesse i Göteborg, där han sommaren 1977 tog ett extrajobb.

– Jag sopade golv och tvättade hår. Sen tog jag ett sabbatsår från gymnasiet för att jobba på Noblesse - och blev kvar. Slutet av 70-talet var en spännande tid. På Södra Larmgatan i Göteborg var de unga frisörerna från hippa Noblesse högstatus, i salongen klädde man sig i färgstarka kläder och modet influerades såväl av den brittiska punken som av framväxten av discon i USA.

–1978 kom det fyra brittiska killar från Vidal Sassoon och gjorde en visning för oss på Noblesse. De visade hår som jag än i dag får rysningar bara av att tänka på. Herregud! Det var ju det här jag ville satsa på! Anders beskriver mötet med Sassoon-stylisterna som helt avgörande. Att följa den av familjen utstakade banan och bli ingenjör kändes plötsligt otänkbart.

–Min chef, Rolf Vollstedt, pushade mig. Han såg väl att jag hade talang för det och såg till att jag fick kontakt med Schwarzkopf. Rolf var en av grundarna till det första etablerade designteamet i Sverige som gjorde visningar åt en leverantör.

 

Utgår från modebranschen

När Anders 1997 blev erbjuden en fast tjänst som teknisk chef på huvudkontoret i Stockholm, blev Schwarzkopf kort därefter uppköpta av tyska Henkel. I samma veva anställdes Sassoons internationella kreativa chef Simon Ellis till Schwarzkopf Professional. Ellis startade Schwarzkopf Professional Partner Service, som Anders i dag är skandinavisk chef över. Med Simon Ellis kom också kopplingen till modevärlden att spela en allt större roll för Schwarzkopf.

– Sassoon har ju alltid haft det här med mode i själen. När Simon kom in i företaget gjorde vi ett aktivt val att allt vi gjorde skulle ha sin utgångspunkt i modebranschen. Schwarzkopf i dag är ett modeföretag mer än ett skönhetsföretag. Och här någonstans föddes tanken om Essential Looks, vars 37:e upplaga just nu rullar ut över världen. Bara i Sverige får cirka 2000 frisörer varje år genomgå en Look & Learn för att bekanta sig med den senaste versionen av Essential Looks. Det är därför viktigt att alla Schwarzkopftekniker och utbildare har ett äkta modeintresse.

– Vi skiljer oss från alla andra frisörföretag när det gäller visningar, våra tekniker säger aldrig ”Jag tycker”. Vi utgår alltid från rådande mode och trender och hittar aldrig på egna grejer.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

 Anders Schönemann och frun Carin Abrahamson.
Carin Abramson driver Salong CU i centrala Stockholm. Här får hon lite assistans i schamponeringen av maken Anders Schönemann.

Fungerar som stöd

Utbildning är den andra stora grundpelaren i Schwarzkopfs företagsfilosofi. För Anders handlar det i grund om botten om att finnas där som ett stöd och vara en partner till frisörerna. Både när det gäller utbildningar och visningar av trender, nya produkter och tekniker men också att erbjuda kurser och stöd så att varje salongsägare kan driva sitt företag på bästa möjliga sätt.

– Jag beundrar alla de frisörer som jobbar hårt och tillfredsställer sina kunder i vardagen, som kämpar på och känner någon slags stolthet för hantverket. För mig är det en kick att kunna nå ut till dem och känna att jag kan hjälpa till, säger Anders. Schwarzkopf håller cirka 300 utbildningar varje år bara i Sverige, antingen relaterade till nya produkter eller rena hantverksutbildningar.

 

Händer det något spännande för Schwarzkopf under 2015?

– Massor! Vi har många innovationer på gång, det sker alltid en kontinuerlig utveckling av vårt sortiment. Men mer än så kan jag inte säga än, det är fortfarande hemligt. Vad man däremot med säkerhet kan säga är att Schwarzkopf kommer att bjuda på ett år fyllt av intressanta kurser, toppklassiga produkter och framförallt – fashion!

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Anders Schönemann

Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Sofia Geideby

Sofia Geideby

I mars utnämndes Sofia Geideby till Årets Frisör 2014. Och Sofia, som till vardags jobbar på Björn Axén, njuter av vinsten. – Jag lever i ett drömscenario just nu! Läs hela intervjun med Sofia här.
Pernilla Moberg (Q&A)

Pernilla Moberg (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att prata lite med Pernilla som arbetar som frisör på salong LB, Mölnlycke och är medlem i både frisörlandslaget och yrkeslandslaget.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!